Nu in de uitverkoop: Patricia Paay

08-10-2010 16:00

Linda, Matthijs, Catherine, Sonja, Rick. In navolging van daytime-tv-queen Oprah Winfrey begon een legio aan Nederlandse BN’ers de laatste jaren een ego-glossy. Soms met succes (de Linda behoort nog steeds tot de meest succesvolle titels), soms met wat minder geluk: zowel de Catherine als de Felderhof is alweer ter ziele. Toch zijn er nog steeds Hillywood-sterren die het proberen. Nieuwste aspirant bladenmaker: Patricia Paay, die afgelopen woensdag in de hipper-dan-hipste Amsterdamse club Bungalow 8 haar eigen blad lanceerde: La Paay Magazine.

Terug in de spotlight
Eigenlijk was iedereen Paay een beetje vergeten. Ze vormde een succesvol showbizz-setje met DJ, VJ en internet-entrepeneur Adam Curry en dat was het wel. Maar ineens was Patries terug in de schijnwerpers. Met een succesvolle rol als jurylid bij het SBS6-programma Popstars en een vechtscheiding met Curry, waarbij beide partijen via de media uitgebreid met modder gooiden.Inmiddels heeft Patricia ‘leeftijd betekent niets, ik zeg altijd maar: haal de tijd eraf en LEEF gewoon’ Paay een nieuwe, veel jongere geliefde aan de haak geslagen.

En een eigen tijdschrift dus, dat onder belangstelling van pers, vrienden en Nederlandse C-sterren (alleen Fabienne de Vries en Judith Osborn wisten de weg naar Bungalow 8 te vinden) werd gepresenteerd. Een tijdschrift dat bovendien alleen via internet te lezen is. Baanbrekend, tenminste: als we de hoofdredacteur van La Paay mogen geloven. Hoewel hij daar direct bij vertelt dat het blad “bij voldoende interesse uiteindelijk in papieren versie zal verschijnen”. Daar heeft het bedrijf achter de nieuwste ego-glossy dan wel hulp van een meer ervaren uitgever bij nodig; de mensen achter La Paay zijn namelijk geen bladenmakers, maar marketeers. En daar wringt ook meteen de schoen.

Glanzende spam
De problemen beginnen eigenlijk al bij de cover. Daarop zijn namelijk in flink formaat de paginanummers bij de artikelen geplaatst. Kleine faux-pas, want er zijn nauwelijks tijdschriften die dat doen. Daarvoor hebben we de inhoudsopgave. Bovendien is het in het geval van La Paay ook overbodig: het gaat hier om een online tijdschrift: om een bepaald artikel te lezen, is een simpele muisklik voldoende. Verontrustender is het verdienmodel van het blad: wie maandelijks gratis op de hoogte wil worden gehouden van Patries’ diepste zieleroerselen, hoeft daarvoor namelijk alleen een formuliertje in te vullen op de website.

Na gegevens als ‘naam, leeftijd, geslacht, telefoonnummer(s) en adres’ prijsgegeven te hebben en akkoord te zijn gegaan met spelvoorwaarden en een privacyverklaring, krijgen nieuwbakken abonnees de La Paay gratis in hun inbox. Als extra bonus ontvangen de lezers elke maand een aantal ‘nieuwsbrieven’, waarin de beroepspersonality haar favoriete producten met hen deelt. Spam dus, maar dan in een glanzende verpakking. Bovendien, zo legde één van La Paays salesmedewerkers enthousiast uit tijdens de lancering, “kunnen adverteerders bij ons heel doelgericht reclame maken omdat we alles weten over de doelgroep.” Dat gaat allemaal keurig via de regels; in het privacy-statement dat moet worden ondertekend, staat immers vermeld dat abonnees toestemming ermee instemmen benaderd te worden over producten en acties van derden. Via alle mogelijke communicatiemiddelen. Juist.

Die doelgroep bestaat vooral uit 35+ vrouwen, zo maakte de uitgever op het Bungalow 8-feestje bekend. Dat de enthousiaste aspirant-lezers van La Paay zo’n homogene groep vormen, is eigenlijk mazzel, want van te voren hadden de makers nauwelijks over een beoogd publiek nagedacht. “We hebben eerst gekeken wie er interesse had in het tijdschrift en zijn vervolgens met de inhoud aan de slag gegaan.”  Een opmerkelijke keuze voor een tijdschrift. Alleen is La Paay eigenlijk helemaal geen tijdschrift, maar een even slim als laakbaar reclameblaadje. Om deelgenoot gemaakt te worden van Patries’ leven – die vooralsnog geen artikelen heeft gemaakt voor het blad, maar wat niet is, kan nog komen, want: “ik kan lezen en schrijven” – betaal je uiteindelijk toch nog een aanzienlijke prijs: je privacy.