De doelgroep van de Telegraaf is ‘Dronken Henk’

01-04-2011 16:00

Het onvolprezen weblog Retecool.com zette afgelopen week de reaguurders én de moderators van de krant van wakker Nederland eventjes onvoorstelbaar voor lul door naar buiten te brengen dat ze al maanden (sinds oktober) reacties hebben geplaatst door middel van een zogenaamde ‘bot’, een programmaatje dat de echte reacties van Telegraaf.nl afstruinde, en daar volautomagisch nieuwe (onderbuik)reacties uit genereerde en die ook instuurde (technisch gewauwel over de werking hier). Honderden reacties zijn op deze manier maandenlang moeiteloos door de moderatie van het grootste dagblad van Nederland gekomen. En die moderatie gebeurt, voor de duidelijkheid, vooraf.

Nadat de Telegraaf had vernomen dat zij al maanden intens falende moderators heeft, probeerden ze nog snel alle comments van ‘Hubert Both’, vernoemd naar Hubert Roth, de eigenaar van Retecool, de vergetelheid in te editten, maar uiteraard mocht dat niet baten. Wat op internet staat, gaat daar niet zo snel meer vanaf, tenslotte. HP/De Tijd vroeg om een reactie bij de Chef moderatie van de Telegraaf, en kreeg die ook. Uit deze reactie blijkt overduidelijk wat de doelgroep is voor de reageerpanelen bij de krant.

Gevoelig voor bots
Want wat stelt de Chef Interwebs, Marco van der Laan? “De Telegraaf is sowieso gevoelig voor bots, want er kan anoniem gereageerd worden.” Dat is een koddig statement, maar het gaat natuurlijk nergens over. Ten eerste kun je vrijwel overal anoniem reageren, ik heb bijvoorbeeld in de 14 jaar waarin ik fanatiek op internet bezig ben nog nóóit mijn BSN of DigiD hoeven afgeven voor ik ergens een comment plaatste. Ten tweede heeft De Telegraaf dus moderatie vóóraf, waardoor een bot vrij snel door de mand zou moeten vallen. Iets dat meer dan een half jaar niet gebeurde, tot Retecool de actie zelf naar buiten bracht.

Ook stelt Van der Laan; “Het doorlaten van de nepcomments [zegt] niet zo veel over het algemene niveau van de Telegraaf-reacties, maar meer over de bloggers van Retecool.com.” Die zijn volgens hem uitgesproken negatief over Henk en Ingrid: “We verwerken duizenden commentaren per dag – daar zitten allerlei soorten mensen tussen. Ook weleens een Henk, ja. Maar ook heel andere mensen.”

Haatcampagne
Ook dit statement is, hoe lief en schattig ook, totale onzin. De bot heeft namelijk maandenlang ELKE comment op De Telegraaf in zich opgenomen, niet alleen die van Henk of Ingrid, en zou dus eerder een afspiegeling van de gemiddelde Telegraafreageerder zijn dan een gestuurde haatcampagne tegen Henk en/of Ingrid.

Maar gelukkig laat Van der Laan ook even doorschemeren wat nu eigenlijk de doelgroep is voor de reactiepanelen van de foutste krant van Nederland, namelijk: ‘Dronken Henk’. Marco van der Laan zegt hierover tegen HP/De Tijd: “Bovendien leken de reacties op echte reacties. Er zaten comments bij die ook door een dronken reageerder zouden kunnen zijn geschreven”. Die betreffende comments kwamen dus moeiteloos door de ballotage. Dit in tegenstelling tot coherente, on topic en vooral inhoudelijke reacties, die blijkbaar niet dronken genoeg zijn voor Van der Laan en zijn hulpjorissen.

Alex Ringeling is wel eens dronken, maar heeft nuchter nog nooit een ter zake doende reactie door de censuurcommissie van de Telegraaf heen kunnen krijgen.