Waarom je toch die Telefoongids krijgt

31-10-2011 09:00

Het zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat de afgelopen maand de nieuwe telefoongidsen weer verspreid zijn. In ieder geval is aan het plotselinge aantal opmerkingen over de gids wel te zien dat veel mensen er niet echt op zitten te wachten, de Gouden Gids webcare heeft het er maar druk mee. En tegenwoordig krijg je hem dan ook nog als een handig alles-in-een pakketje met de Gouden Gids door de bus geduwd! Zelfs de grootste bomenhater lijkt het een beetje overbodig te vinden dat er elk jaar weer zo’n heel boekwerk op de deurmat valt. Het is toch gewoon allemaal verspilde moeite voor beide kanten, waarom krijgen we dan toch elk jaar zo’n gids?

Uit onderzoek ‘blijkt’ dat u de telefoongids wilt

Opmerkingen over het papiergebruik lijken de organisatie achter de gids ook niet helemaal lekker te zitten, in ieder geval wijdt men zelf op de opzegpagina meerdere alinea’s aan hoe milieubewust men toch wel niet is. Dat het dus toch allemaal best meevalt. Maar hondermiljoenmiljard pagina’s bedrukken blijven honderdmiljoenmiljard pagina’s die bezorgd moeten worden en daar wringt de schoen: ‘moet’ dat eigenlijk wel?

Wanneer we de nadere informatie bekijken dan lijkt ook de Telefoongids van mening dat u hem niet per se had hoeven krijgen. “Kijk, we negeren wel lekker uw NEE/NEE sticker, maar uit onderzoek blijkt dat u de gids nu eenmaal graag krijgt.”, dat lijkt een beetje een rare reden, dus men voegt zelfs nog toe dat de gids ook geen ‘ongeadresseerd reclamedrukwerk’ is, hoogstens ‘ongeadresseerd’. Men neemt dus expliciet de moeite om min of meer principiële redenen te noemen waarom u de telefoongids toch mag krijgen. Een vreemd contrast met de beweringen die men doet als je contact met ze opneemt: dan heeft de reden dat men de NEE/NEE stickers negeert ineens iets met de Telecomwet te maken.

Verspreiding van telefoongidsen

Ook Alexander Klöpping maakte zich al meerdere malen druk om de verspreiding van De Telefoongids en het lijkt er op dat verspreiding helemaal niet noodzakelijk is! Wij belden even met de gidsenboer om wat duidelijkheid te krijgen, zoals een woordvoerder in een reactie zegt is het punt van discussie de “interpretatie van het ‘beschikbaar stellen'”. In een reactie verduidelijkt men het standpunt omtrent de situatie, de verspreiding is niet vastgelegd in de Telecomwet, het betreft slechts een uitwerking daarvan. Voor de uitvoering van de verspreiding is KPN aangewezen, welke de verplichting weer heeft doorgegeven aan ‘De Telefoongids’. In de discussie over de nieuwe Telecommunicatiewet zijn wel vragen gesteld over de verspreiding op papier, maar uit antwoorden daarop blijkt geen voornemen de wet op dit punt te wijzigen, zo merkt men bij de Telefoongids op.

ICT-jurist Arnoud Engelfriet ging de afgelopen week ook in op de vraag hoe je nu van die Telefoongids afkomt. Ook hij merkt op dat er nergens in de Telecomwet staat dat de gids dan maar aan iedereen uitgedeeld moet worden. De uitwerking van hoe zo’n gids er uit moet zien staat in ‘Bude’, een speciaal besluit over dienstverlening. De gekozen manier om aan de verplichtingen te voldoen kun je bediscussiëren, maar is in ieder geval niet verboden. Volgens Engelfriet is het echter juist wél redelijk dat men zich aan de NEE/NEE of NEE/JA stickers houdt. Dit is immers een vrij duidelijke manier om je bezwaar te uiten, de gids heeft door alle toevoegingen een vrij ‘commercieel karakter’ gekregen. Het lijkt er op dat het toevoegen van de Gouden Gids dit punt alleen nog maar versterkt: dat is al helemáál één dik boek reclamewerk! Vanuit de Telefoongids verklaarde men dat het nu eenmaal één uitgave is, al zijn ze in sommige regio’s gescheiden om de dikte te beperken, maar zo kun je dan wel van alles toevoegen aan die ‘uitgave’.

Opzeggen van je telefoongids doe je zo

De gids is natuurlijk geen ideële onderneming, achter de “het moet nu eenmaal van de wet”-attitude zit de wens om gewoon centjes te verdienen. Het in huis halen van de Gouden Gids is daar een duidelijk voorbeeld van. Daar is natuurlijk ook helemaal niets mis mee, met geld verdienen, het punt is alleen dat je dan niet moet gaan doen alsof je zo aardig bent een mooie dienst te verlenen. Als gids ben je gebaat bij een groot publiek, niet bij lastige “Nee”-zeggers. Hits op je website staan -ook nu nog- toch minder interessant dan verspreidingsaantallen. Rücksichtslose verspreiding is in ieder geval niet verplicht, algemene verspreiding lijkt slechts één van de manieren om te voldoen aan de plicht. Dat NEE/NEE stickers voor de gidsen niet gelden lijkt daarbij ook meer een eigen interpretatie te zijn, die men middels onderzoek nog probeert te vergoelijken.

Blijft dat je de Telefoongids ook gewoon kunt opzeggen, via dit formulier. Volgens de Telefoongids loopt de eigen verspreider daadwerkelijk met een lijst van ‘niet bezorgen’-adressen rond, dat lijkt een beetje lastig werken en een speurtocht over het internet laat al zien dat veel mensen de gids alsnog krijgen. Maar wie weet: bij genoeg opzeggingen blijkt straks misschien niet meer uit onderzoek dat u hem toch wel wil blijven ontvangen.

Zoals Geenstijl ook al aangaf: u kunt hem natuurlijk ook gewoon gratis terugsturen naar Antwoordnummer 46404, 1060 WD in Amsterdam: wel zo netjes!