Weten & Tech

Bits: Recensie – Crysis 3

05-03-2013 16:15

In een beroemde scène in de film American Psycho twijfelt seriemoordenaar Patrick Bateman over welk moordwapen hij zal gebruiken. Zijn slachtoffer zit op de bank, terwijl Bateman een mesje, een schaar, een bijl en een spijkerpistool tevoorschijn tovert. De tegenstanders in Crysis 3 zijn weliswaar iets beter in staat om zich te verdedigen, maar de supersoldaat die je bestuurt is zó krachtig en veelzijdig dat je onwillekeurig medelijden krijgt met de oppositie…

Crysis4

Crysis 3 speelt zich af in New York. De stad is een paar decennia onbewoond en de ‘urban jungle’ is min of meer in een echte brousse veranderd. De kwaadaardige CELL Corporation is bezig met een project op Manhattan en heeft de hele stad afgesloten. ‘Prophet’, de commando met het geavanceerde ‘nano-suit’ uit het vorige deel, probeert er achter te komen wat CELL precies te verbergen heeft.

Koning van de jungle

Prophet kan onzichtbaar worden en zijn huid kogelvrij maken. Het pak maakt hem ook enorm sterk, zodat hij zware voorwerpen met gemak optilt, of vuilcontainers wegschopt – het liefst tegen een paar nietsvermoedende CELL-soldaten aan. Het vizier van Prophet bevat een scanner, waarmee je altijd kan zien waar ieder boefje uithangt. Via hetzelfde vizier kun je ook geschut en landmijnen ‘hacken’ zodat ze niet meer op jou reageren, maar juist vijanden te grazen nemen.

CRYSIS1

Als je in de vorige Crysis-spellen begon te schieten terwijl je onzichtbaar was, dan kwam je weer even tevoorschijn. Al vroeg in deze game ontvang je een extreem dodelijke pijl en boog die je positie niet verraadt tijdens het schieten, waarmee het laatste zwakke puntje van de protagonist is weggepoetst.

In Crysis 3 speel je dus eigenlijk een soort halfgod, wat de game enigszins problematisch maakt. De levels zijn zó ontworpen dat de speler ze altijd op verschillende manieren kan benaderen. Dit lijkt in eerste instantie een voordeel – en is ook best knap – maar het komt er in de praktijk op neer dat het niet zo veel uitmaakt welke benadering je kiest: je komt er altijd wel, zij het met bruut geweld of door je tijdelijke onzichtbaarheid. De flexibiliteit van het ontwerp neemt wat van de spanning weg, omdat er geen ‘foute manier’ is om Crysis 3 te spelen. De game doet er alles aan om je het gevoel te geven dat jij de koning van de spreekwoordelijke jungle bent.

CRYSIS2

Mooi

Later in het spel worden de levels wat groter en zorgen buitenaardse wezens voor wat taaiere tegenstand. Vooral de laatste twee, drie levels zijn uitgestrekt en bieden tactische mogelijkheden die er toe doen. Crysis 3 komt dus in het laatste anderhalf uur tot bloei, maar de aanloop er naartoe is relatief lang, terwijl de hele game in een uur of zes, zeven te doorlopen is.

CRYSIS3

Crysis 3 is overigens erg mooi. De game komt het beste tot zijn recht op een sterke game-pc, maar ook de Xbox 360-versie die wij speelden zag er zeer goed uit. Af en toe merk je dat de begroeiing wat laat tevoorschijn komt (en het is natuurlijk geen toeval dat de latere, grotere levels spaarzaam begroeid zijn), maar over het algemeen is Crysis 3 prachtig.

De Crytek-engine lijkt wel enigszins inconsistent te zijn: af en toe loop je tegen onzichtbare muren op, op sommige richels blijk je niet te kunnen lopen, sommige gaten in muren en vloeren zijn cosmetisch terwijl je door anderen wél heen kunt springen. Crytek zegt te hebben geworsteld met de hardware van de huidige generatie spelcomputers – die natuurlijk ook al bijna acht jaar oud is. Aan de andere kant kom je af en toe ook rondspringende konijntjes en kikkers tegen. Ontzettend leuk – echt! – maar waar liggen de prioriteiten precies?

Bijzaken

Online speel je tegen andere spelers die dezelfde krachten hebben als jij, de nieuwe Hunter-mode is echter het leukst. Hierin maken twee supersoldaten jacht op tien andere spelers, die het met minder geavanceerde technische snufjes moeten doen. Iedere soldaat die sneuvelt verandert zelf in een ‘hunter’ en maakt jacht op zijn voormalige teamgenoten, waardoor de hectiek en spanning steeds groter wordt.

Crysis 3 verliest zich een beetje in bijzaken. Je hebt alle superkrachten van het pak, een berg vuurwapens die je naar wens kunt uitrusten met geluiddempers, vizieren en vuurmonden, een pijl en boog met verschillende soorten pijlen en variabele spanning(!), maar weinig situaties waarin je echt na hoeft te denken over alle mogelijkheden. Crysis 3 is geen slechte game, maar de nadruk ligt te veel op de aankleding, waar juist de kern wat meer aandacht had kunnen gebruiken. De game is nooit vervelend om te spelen, maar ook zelden echt spannend.

SCORE: SCORE3½

Crysis 3 is gemaakt door Crytek en wordt uitgegeven door Electronic Arts. De game is verkrijgbaar voor de pc, Playstation 3 en Xbox 360 (getest). De PEGI geeft de game een ‘16+’-rating, vanwege ‘levensecht geweld’ en ‘grof taalgebruik’.

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg op Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.