Geweldige goocheltrucs maar weinig diepgang

02-07-2013 14:00

Het publiek gaat helemaal uit zijn dak als de bankbiljetten uit de lucht komen dwarrelen. Vier illusionisten hebben zojuist vanuit Las Vegas een bank overvallen in Parijs. Is het een truc of is het echt? De toeschouwers interesseert het geen zier, want zij mogen de miljoenen onderling verdelen. Een nieuwe sterrenact is geboren. De FBI is wat kritischer op de goochelaars. Inspecteur Mark Ruffalo wil graag weten hoe de vork in de steel zit en laat de vier oppakken, maar moet even later toch tandenknarsend toezien hoe zijn gevangenen bij gebrek aan bewijs weer vrijgelaten worden.

Dat is het spectaculaire begin van Now You See Mee, de nieuwste film van regisseur Louis Letterier. Het begint als vier onbelangrijke artiesten allemaal een Tarot-kaart krijgen van en onbekende gedaante. Ze worden naar een mysterieuze plek gelokt en een jaar later maakt ‘De Bende van Vier’ indruk door vanuit Vegas in een paar minuten een bank in Parijs te beroven.

Spanning is weg

Later in de film wordt beetje bij beetje duidelijk wat zich in dat jaar afgespeeld heeft, maar de echte spanning is er na het flitsende begin wel af. Dat komt vooral omdat de karakters niet echt de aandacht krijgen die ze verdienen. We zien de voortekenen van een opbloeiende liefde tussen Daniel Atlas (een rol van Jessie Eisenberg) en Henley Reeves (Isla Fisher), maar die belofte wordt in de film vervolgens niet waargemaakt.

De personen worden niet verder uitgediept, en dat terwijl de wisselwerking tussen de vier illusionisten wel potentie laat zien. Korte, maar vlijmscherpe dialogen wisselen elkaar af en met name Woody Harrelson zorgt voor een humoristische noot. Het is zonde dat de film zich steeds meer gaat richten op de zoektocht van FBI-agent Ruffalo en Interpol-agente Mélanie Laurent. Van die laatste rol is de toegevoegde waarde aan het einde van de film nog steeds een raadsel.

De vaart erin

Als kijker krijg je echter niet veel tijd om hierbij stil te staan. Letterier houdt de vaart er gelukkig goed in. De scènes wisselen elkaar snel af en net als bij een goede goocheltruc, roept de film bij elk antwoord weer nieuwe vragen op. Het motto van de Now You See Me is dan ook: hoe dichterbij je kijkt, hoe minder je ziet. Gelukkig stelt Morgan Freeman zijn epische uitlegstem beschikbaar om de FBI en de kijker van de nodige uitleg te voorzien. Freeman speelt de fictieve variant van ‘Goochelaars Ontmaskerd’, die in zijn televisieprogramma de kijker een kijkje achter de schermen geeft van de grootste goocheltrucs. Maar ook Freeman verdient een beter uitgediept karakter dan hij in deze film kreeg toegewezen.

Als kijker sta je nauwelijks stil bij het gebrek aan diepgang in de film. De snelheid, goede actiescènes en de geweldige shows die de Bende van Vier opvoeren zorgen voor een dusdanige hoeveelheid vermaak dat niemand met een teleurgesteld gevoel naar huis zal gaan. Dat je als kijker toch met wat vragen blijkt zitten, is part of the deal. Net als bij een goochelshow zijn onbeantwoorde vragen een deel van het mysterie.