BITS – Recensie Killzone: Mercenary

19-09-2013 14:00

Het vijfde deel in de Killzone-serie is het eerste dat niet in Amsterdam is gemaakt. De Sony-studio ‘SCE Cambridge’ heet sinds dit jaar ‘Guerrilla Cambridge’ en maakte als zuster-ontwikkelaar van het Amsterdamse ‘Guerrilla Studios’ Killzone: Mercenary voor de Playstation Vita. Reuze-interessant, maar is dit schietspel ook je tijd en aandacht waard?

Het verhaal

Er is voor de verandering een originele benadering gekozen van het conflict in het Killzone-universum: in plaats van wéér de held uit te hangen in de oorlog tegen de beruchte ‘Helghast’ (met de strategisch geplaatste rode lampjes in hun helm) speel je dit keer een huurling die maar één doel voor ogen heeft: zoveel mogelijk profiteren van de oorlog tussen de ISA en de Helghast.

KZ1

Dit houdt in dat je loyaliteit ligt bij de partij die jou het meeste betaalt, wat een erg interessante invalshoek is. Omdat geld het hoogste goed is voor een huurling, draait het in Mercenary vooral om het verdienen van zoveel mogelijk ‘ruimtedollars’. Tegenstanders neerschieten is altijd goed, maar door een welgemikte kogel tussen de ogen of een brute executie met een mes rinkelt de kassa harder. Bovendien kun je met je geld meer wapens en gadgets kopen, wat de game alleen maar spannender maakt naarmate je verder komt.

KZ2

De verhaalmodus kent veel variatie, prachtige omgevingen en vijanden die zich net zo tactisch gedragen als in Killzone 3 op de Playstation 3. Het valt overigens op dat de verhaalmodus extreem snel uitgespeeld is (drie uur en drie kwartier op de standaardmoeilijkheidsgraad), maar dankzij extra opdrachten krijgt de verhaalmodus flink veel ‘replaywaarde’. Naast het gewoon uitspelen van een level kun je ervoor kiezen om het uit te spelen met verschillende extra parameters: de ‘contracts’. ‘Covert contracts’ vereisen een sneaky aanpak, voor de ‘demolition contracts’ moet je in een level specifieke schade aanrichten en de ‘precision contracts’ voegen een tijdlimiet en extra lastige opdrachten aan missies toe. Bovendien kom je regelmatig wapenkisten tegen waar je (voor een kleine vergoeding) je uitrusting kunt wisselen om je beter voor te bereiden op confrontaties met de vijand. Ook de omgevingen zijn zo ontworpen dat je tijdens de tweede of derde keer dat je een level speelt ineens nieuwe manieren ontdekt om je opdrachten uit te voeren.

Online modus

KZ3

Mocht je uitgekeken raken op de singleplayermodus, dan kun je tekeergaan in de bevredigende multiplayermodus van Mercenary. De game beschikt over drie online spelstanden: ‘deathmatch’, ‘team deathmatch’ en ‘Warzone’. In Warzone moeten twee teams in elk potje een vijftal opdrachten uitvoeren om punten te scoren, zoals het activeren van bakens of het uitschakelen van de vijand door ze van achteren neer te slaan. Neergeschoten vijanden laten een speelkaart op het slagveld achter. Door deze kaarten te verzamelen verdien je extra geld en zo kun je ook een complete set speelkaarten verzamelen. Set compleet? Nóg meer geld op je rekening! Mercenary ondersteunt maximaal acht spelers tegelijk online en gelukkig zijn de multiplayerlevels hierop aangepast. De zes omgevingen waarin je rond mag rennen zijn niet te groot, maar wel afwisselend genoeg om rondes retespannend te houden.

Killzone in je knuistjes

KZ4

Gelukkig is er zo goed als niets van de rauwe Killzone-ervaring verloren gegaan bij het overzetten van Sony’s actieserie naar het kleine scherm van de PS Vita. Toegegeven, de visuele krachtpatserij van de PS3-versies wordt niet geëvenaard, maar dat is nauwelijks een eerlijke vergelijking. Mercenary is een handheld-shooter, maar doet niet onder voor zijn grote broers. Ook de besturing werkt soepel: de twee thumbsticks van de Vita lenen zich perfect voor het spelen van een schietspel en de ‘touchscreens’ aan de voor- en achterkant van de handheld worden op een inventieve manier gebruikt. Voor het uitvoeren van een fysieke aanval veeg je met je vinger over het scherm (dit kan gecounterd worden in multiplayer!) en voor het in- en uitzoomen met een geweer gebruik je de ‘touch-functie’ aan de achterkant van de Vita.

KZ5

Deze game laat zien dat een schietspel op de Vita erg goed tot zijn recht kán komen. Vergeet daarom rotzooi als Call of Duty Black Ops: Declassified of een middelmatige titel als Resistance: Burning Skies. Killzone: Mercenary is de eerste FPS-titel voor je PS Vita die je niet mag missen.

SCORE: SCORE4½

Killzone: Mercenary is gemaakt door Guerrilla Cambridge en wordt uitgegeven door Sony Computer Entertainment. De PEGI geeft de game een leeftijdsclassificatie van ’18+’. Een precieze reden wordt er niet genoemd, maar aangezien je spelfiguren met een Rambo-mes in hun penis kunt steken, gokken we dat het met het geweld in Killzone: Mercenary te maken heeft.

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.