BITS – Dit was 2013: Het jaar van de grote titels die niet af waren

23-01-2014 16:30

De voortekenen voor 2013 waren gunstig. Er stonden grote titels op de rol die vrijwel gegarandeerd voor uren vermaak zouden zorgen. Een nieuwe Battlefield, Call of Duty en Batman, om er maar een paar te noemen. Net als bij de Titanic kon het haast niet mis gaan! Ze lagen geheel volgens planning in de winkel. Er was maar één klein probleempje: ze waren niet af of hadden serverproblemen.

Batbugs

thomasbug2

Het meest tekenende voorbeeld van een grote titel die niet af was, maar toch in de winkels lag was Batman: Arkham Origins. Zelfs de tweede patch (dat is een update om fouten te verhelpen) was maar liefst 3,1 gigabyte groot! Er werden meer dan 25 (grote) fouten rechtgebreid in deze patch. Het kán niet anders dan dat nu alle fouten verholpen zijn, toch? Helaas niet, er zitten nog steeds bugs in en het is niet mogelijk om het einde van dit spel te bereiken op de PC, tenzij je zelf een bestand aanpast.

Arkham Origins is maar één van de vele voorbeelden: DayZ, Sim City werkte voor geen meter, GTA Online was in eerste instantie een travestie om nog maar te zwijgen over een verschrikking als Ride to Hell. Een ander tekenend voorbeeld (hoewel eigenlijk uit 2013) lees je op ‘Reddit’, waar iemand die werkte aan Assassin’s Creed III een boekje opendoet. De recensie waren in eerste instantie nog lovend ook over dat spel, maar tegenwoordig wordt die game als een half-mislukt allegaartje gezien. Wie hééft hier nu iets aan? De consument niet, en op langere termijn de spellenmaker zelf ook niet!

Koersverlagende bugs

thomasbug3

Het is natuurlijk erg frustrerend als je een spel koopt voor 50 of 60 euro en je kunt het niet eens uitspelen, maar het mes snijdt aan twee kanten. Door de problemen bij Battlefield 4 ging bijvoorbeeld de koers van de aandelen van Electronic Arts met meer dan 6,5% naar beneden. Verder waren de verkoopcijfers van Batman: Arkham Origins lang niet zo goed als die van zijn voorgangers. Kortom: niemand heeft voordeel bij de fouten die zijn gemaakt. Wellicht moeten de deadlines realistischer worden gesteld. Luister naar Gordon Ramsay: ‘Mistakes stay in the kitchen!’

Goed begin, later vooral half werk

thomasbug4

Was het dan alleen maar kommer en kwel in 2013? Absoluut niet! Het begon juist erg voorspoedig. Voor het eerst in jaren kwam er eindelijk weer een Tomb Raider waar vriend en vijand verliefd op werd. Daarna kwam Bioshock Infinite uit en oogstte ook overal lof. De zomer was ook prima door te komen met spellen als The Last Of Us en Splinter Cell: Blacklist. Grand Theft Auto V was (offline) natuurlijk ook te gek. Het is alleen jammer dat het najaar een zuurdere nasmaak achterliet dan de cranberries bij het kerstdiner.

Nieuwe kansen in 2014

thomasbug5

Ondanks een aantal hele goede titels, zal 2013 toch vooral worden gezien als het jaar van de onafgemaakte spellen. Je ontkwam simpelweg niet aan de grote hoop patches die je steeds moest downloaden om allerlei foutjes te verhelpen. Dat is vooral jammer, omdat spellen vaak worden gekocht om ondergedompeld te worden in een andere wereld. Bij fouten wordt die ervaring wreed verstoord. Hopelijk leert men ervan en komt dit in 2014 niet meer voor. Het is in ieder geval een origineler voornemen voor het nieuwe jaar dan stoppen met roken of afvallen.

Laten we luisteren naar de woorden van game-ontwerper par excellence Shigeru Miyamoto: “A delayed game is eventually good, but a rushed game is bad forever.”

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg Bits op Twitter: @Bitspost’ of op Facebook!