Recensie

Broodnijd, jaloezie en miskenning

19-05-2014 09:22

Na mijn tv-recensie over de eerste aflevering van Sex en de Zonde (NTR) en een tweede artikel over deze serie, waarin duidelijk werd dat de NTR eist dat Femke Halsema prominent in beeld komt, bleef het nog lang onrustig. Het lijkt wel of er een zweem van broodnijd, jaloezie en miskenning boven de zesdelige serie hangt. En het zijn vooral vrouwen die elkaar het licht niet in de ogen gunnen.  

Zo kreeg ThePostOnline onlangs via de mail een tip dat ik contact moest zoeken met Nazima Shaikh, journalist en columnist, vaste gast bij De Halve Maan, ook een NTR-programma. Een opinieprogramma met een scherp oog voor de ontwikkelingen in en rond de islamitische gemeenschap in Nederland en de rest van de wereld. Maar ze is ook panellid van het radioprogramma Dichtbij Nederland.

Veena Malik

Het werk van Nazima, zij interviewde als een van de eersten in Nederland de Pakistaanse Bollywood-actrice Veena Malik zou rücksichtslos door Halsema en Hassnae Bouazza, de makers van Sex en de Zonde, overgenomen zijn zonder bronvermelding. Zondagavond was Malik namelijk de hoofdpersoon in de tweede aflevering van Sex en de Zonde.

Volgens Nazima vond er ruim vóór de opname wel mailcontact plaats tussen haar en Femke op 16 september 2013, maar daarna viel het stil.

Nazima is verbolgen over het feit dat zowel Halsema als Hassnae Bouazza wél geput hebben uit haar kennis en research over Veena, maar vervolgens niets meer van zich hebben laten horen.

Hoofddoek

Nazima: “De NTR staat voor diversiteit. Ik ben bekend  met de NTR via De Halve Maan en Dichtbij Nederland. Ik had dus verwacht dat ze iemand uit die kringen zouden nemen in plaats van Halsema. Halsema heeft ooit geroepen ‘slinger die hoofddoek af’. Maar ik heb hem juist tijdens een protestactie gedragen om mijn moslimzusters een hart onder de riem te steken.”

Al eerder leverde Nazima een bijdrage over Malik aan het tv-programma De Halve Maan. Feitelijk was dat de eerste keer dat Nederland met het fenomeen  Veena Malik te maken kreeg. “Niemand wist op dat moment nog wie Veena was.”

Nazima wist nog meer te vertellen:

“Halsema brengt het onderwerp van haar serie als iets nieuws, terwijl het dagelijkse kost is voor moslimmeisjes, en ook jongens, die worstelen met hun culturele, religieuze en Nederlandse identiteit in ons land. Fadwa, de hoofdpersoon uit  de eerste aflevering van Sex en Zonde, is het product van de Nederlandse maatschappij terwijl ze bij Halsema als iets unieks wordt gepresenteerd.

“Bovendien zijn er op de Arabische en Pakistaanse tv volop talkshows te zien met hetzelfde thema. Dus niets nieuws onder de zon.”

Niet bepaald sjiek

Wat volgens Nazima het meest opvalt is het gedrag van Hassnae Bouazza, die ook veel publiceert over Bollywood.
“Toen ze mijn artikel heeft gelezen was dat de research voor Halsema, die er dankbaar gebruik van heeft gemaakt. Niet bepaald sjiek voor deze zogenaamde geëmancipeerde, progressieve, intellectuele  dame. Ik heb geen enkele credit gekregen en word ook nergens genoemd.”

In de serie wordt volgens Nazima ook beweerd dat sex en zonde taboes zijn onder moslimvrouwen en dat er nooit over gesproken wordt.

“Pure onzin. Neem het voorbeeld van schrijfster Naema Tahir, ze schreef onder andere Kostbaar Bezit, vrijmoedige en sensueel geschreven erotische verhalen.”

Nazima beweert dat Halsema een verkeerd profiel heeft geschetst van Veena Malik, namelijk dat van een ‘sexbom’.

“Onzin”, zegt Nazima, die volgens eigen zeggen “al twee jaar een warm, persoonlijk contact met de actrice  onderhoudt”.
“Ze is afgelopen december gewoon getrouwd en heeft gekozen voor haar liefde. Ze is op dit moment in Pakistan en overweegt een politieke carrière. Het is geen tragisch verhaal meer zoals Halsema ons deed doen geloven bij Pauw & Witteman”.

Wederhoor

De hoogste tijd dus om de pijn en kritiek van Nazima voor te leggen aan Halsema, Bouazza en de NTR. Halsema zegt namens allen te reageren:

Ton,

Aangezien jij geen enkele scrupule hebt om mijn mails zonder mijn toestemming te publiceren, stel ik het op prijs als je het deze keer ook – en integraal – doet.

Ik zou je twee dingen willen adviseren:

1. Kijk de uitzending voordat je je op sleeptouw laat nemen want je laadt de verdenking op je dat je een agenda hebt en dat past een onafhankelijke journalist slecht. 

2. Zoek zelf contact met Veena Malik zodat zij je kan informeren over deze journaliste die zo opdringerig was dat zij het contact verbrak omdat het haar beangstigde. 

Femke Halsema

 

Ik heb dus naar de tweede aflevering gekeken, wat Halsema uitdrukkelijk aan mij vroeg. Bovendien heb ik uitgebreid contact gezocht met Malik en haar management over de geloofwaardigheid van Nazima. Maar helaas, geen reactie. Ik hoop in elk geval dat ik ‘de verdenking dat ik een agenda heb als onafhankelijk journalist’ ook bij Halsema heb weggenomen.

Intrekken medewerking

Achteraf liet Nazima ineens weten ‘geen toestemming voor publicatie te geven’ en ‘alle medewerking aan het artikel in te trekken’ vanwege ‘de manier waarop dingen nu gaan’.

Maar de citaten uit het interview met Nazima zijn, voorzover wij kunnen nagaan, feitelijk juist. Ondanks dat we een zo groot mogelijk zorgvuldigheid betrachten in onze publicaties zien wij geen reden dit niet te publiceren.

 

De recensie:

 

‘Het interview dat Halsema met Malik heeft kan zo integraal door RTL Boulevard worden uitgezonden’

 

In de uitzending van zondagavond, na eerst een lange uiteenzetting over hoe interessant Bombay is voor toeristen, komt Halsema aan het eind van het programma tot dezelfde conclusie als Nazima. Inderdaad, een week na het interview is Malik onverhoopt getrouwd, heeft ze de glamour voorgoed achter zich gelaten en kiest ze voor het eerzame bestaan van huisvrouw.

Het interview dat Halsema met Malik heeft kan zo integraal door RTL Boulevard worden uitgezonden. Veel toneelstukjes met haar visagiecrew en gedraai met de billen voor de camera van Halsema. Ook geen enkele uitgesproken mening of reactie ter plekke van criticasters van Malik, wat feitelijk de insteek van het programma is.

Voxpop

Raar, als je dan toch in Bombay bent, ga je toch de straat op om via voxpop of autoriteiten ter plekke de mening over Malik te peilen? Halsema kiest louter voor oude tv-en filmfragmenten waarin Malik schittert of wordt aangevallen door een geestelijke vanwege haar ‘verderfelijke’ gedrag.

De ratjetoe aan invalshoeken die we vorige week zagen wijkt weinig af van de uitzending van afgelopen zondag. Veel mijmeringen van Halsema op straat en dus weer prominent in beeld over hoe arm en vies Bombay is, hoe heerlijk de geuren op straat en heel summier over de haat en nijd tegen Pakistani zoals Malik die in India wonen.

Terugkerend maar dodelijk patroon

Veel algemene informatie die feitelijk niets van doen heeft  met het oorspronkelijke thema van de serie, Sex en De Zonde. Teveel hinken op verschillende benen kortom.

Blijkbaar een terugkerend maar dodelijk patroon.

Tot zover het programma.

Erecode in dejournalistiek

Heb ik nog één opmerking: Voordat ze naar Bombay vertrekt zegt Halsema in de uitzending dat ze slechts één Youtubefilmpje heeft gezien met Malik. Dat zou haar enige referentiekader zijn qua research. Notabene het filmpje dat Nazima al vóór Halsema inbracht bij De Halve Maan. In die zin neem ik het toch heel eventjes op voor Nazima.

In ons vak ga je namelijk netjes met elkaar om als je bronnen van elkaar gebruikt of raadpleegt, dat is een erecode in de journalistiek. Wellicht zijn dat andere normen en waarden dan Halsema in Den Haag gewend was?

Er valt dus nog veel te leren voor de nieuwbakken programmamaker.