Kunst

Muziekonderwijs van DJ D-Rok

19-01-2015 13:01

Er is een nieuwe trend in muziekland, een nieuwe ingang gevonden waarmee kaartjes en vooral dj’s verkocht kunnen worden. De liveset is populairder dan ooit. Wat zijn de verwachtingen bij een live set?

Nadat ik een beetje had rondgevraagd bij kennissen die niet bekend zijn met dit fenomeen, kwam er een unaniem antwoord uit. Men verwacht een performer die live op het podium muziek maakt, een band maar dan met één lid. De dj. De realiteit is echter iets anders. Met behulp van devices als een Ableton of Traktor worden er live sets gespeeld.

Geschiedenisles

Even terug naar vroeger. Een dj bracht een plaat uit, die leverde vervolgens optredens waardoor er weer nieuwe platen gemaakt konden worden en een reputatie werd opgebouwd. Op de avond zelf was de gast-dj onderdeel van het evenement, dat wil zeggen dat er een set voor hem gereserveerd was en binnen die tijd mocht hij laten zien wat hij kon. Niet alleen technisch, maar vooral muzikaal. Omdat de trend nog niet bestond dat dj’s alleen maar eigen werk draaiden, vloeide de uitgenodigde dj naadloos over omdat er simpel gezegd ook werk van andere artiesten gedraaid werd.

De gast-dj deed geen performance, maar droeg bij aan de avond zelf. En dat is meteen het eerste manco aan de vele livesets die ieder jaar worden verkocht. Tegenwoordig zijn livesets namelijk geen onderdeel van wat er muzikaal gebeurt, maar vooral een performance. Dit met gevolg dat je avond stil komt te liggen (tenslotte kunnen veel gasten niet draaien dus Ableton synchroon laten lopen met de plaat van de voorganger is een mission impossible) en is de sfeer die vaak zorgvuldig opgebouwd is in een keer verdwenen. Wat volgt is een statische jongen die achter een computer een uurtje (eigen) muziek weg draait. Zonder dynamiek want naast dat Ableton alles zorgvuldig in hetzelfde tempo plakt, is en blijft het heel erg lastig om het publiek te boeien met dezelfde stijl. De stijl waar de programmeurs jou voor geboekt hebben, maar als je geen fans hebt die al je werk kennen, gaat het al snel monotoon klinken voor de rest van de club, die tenslotte ook komen om te dansen.

Geen interactie

En hoe live is een live set eigenlijk? Zorgvuldig opgebouwd zijn ze in ieder geval, als een ware hacker wordt de set thuis in elkaar gezet. Of het nou Ableton of Traktor is, de pre-sets worden gemaakt en de scene’s staan keurig in de juiste volgorde. Het gevolg hiervan is meestal een statische jongen die gekluisterd aan zijn computerscherm een controller gebruikt. Althans gebruiken in de zin van de volgende scene aanklikken met hier en daar een effect. Men kijkt niet naar het publiek, maakt geen contact en is niet bezig met een strategie om de zaal aan het dansen te krijgen. Livesets bieden mensen die aardig kunnen produceren een kans om wat extra geld als dj te verdienen. Maar of dat ook een goede avond garandeert is een legitieme vraag.

Ondersteuning

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel. Zo is Disclosure een gegarandeerd succes. Maar zoals ik al eerder noemde komt dit vooral doordat zij een enorme fanbase hebben die trouw op komen dagen als de jongens ergens spelen. En Disclosure moet ook wat credits krijgen, want tenslotte worden er op het podium live instrumenten bespeeld. Dit verhoogt niet alleen de amusementswaarde (tenslotte is er iets om naar te kijken), maar wordt het live-gedeelte ook waar gemaakt. Iemand anders die er bovenuit springt is FKJ (French Kiwi Juice) die met keys en gitaar Ableton aanvult waardoor het programma op deze manier wel zijn waarde bewijst. Als ondersteunend iets aan een talentvolle muzikant.

Ik denk dat we in 2015 een wijze les kunnen leren. Sloop je clubavond niet meer door midden in de nacht een liveset te programmeren, maar laten we het volgende doen. Beschouw het als een optreden, en maar daar gebruik van. Waarom niet een live set om de avond te openen of als klassiek concert gevolgd door een dansavond? Dat zou mij en veel andere dj’s in ieder geval een hoop frustratie schelen.

Beeld: Shutterstock