BITS – Recensie: Far Cry 4

20-02-2015 16:00

Als er één element is wat de Far Cry-franchise tot nu toe heeft gekenmerkt, dan is dit het feit dat elk van de afzonderlijke delen in de serie enorm van elkaar verschilden. In het eerste deel schoot je op een tropisch eiland gemuteerde freaks aan flarden, terwijl Far Cry 2 een véél grimmiger avontuur was, in een door warlords gedomineerd Afrikaans land. Natuurlijk, ze hadden genoeg overeenkomsten met elkaar om als een coherente serie gezien te worden, maar die overeenkomsten waren niet exclusief voor de Far Cry-games.

BITS_FC43

Er zijn immers meer dan genoeg actiegames waarin je vrij bent om te gaan waar je wilt, in een exotische omgeving vol gevaren en vijanden. De ontwikkelaars van Far Cry gebruikten deze basiselementen echter in elk nieuw deel van de serie om er een totaal nieuw en verfrissend avontuur mee te bouwen, terwijl er heel goed werd gekeken naar wat er wel en vooral ook niet werkte in voorgaande delen.

Amicale schurk

Met de release van Far Cry 3 in 2012 leek de formule een (voorlopig) hoogtepunt te hebben bereikt: zowel pers als publiek waren lovend over dit meeslepende actiespektakel. Er was in dit spel een grote rol weggelegd voor de totaal geschifte piraat Vaas, die jou en je vrienden gevangen nam op een tropisch eiland. Vaas was geen ‘piraat’ in de traditie van kapitein Jack Sparrow, maar een levensgevaarlijke en moordlustige maniak. Als enige minpunt van Far Cry 3 kon de multiplayermodus worden aangedragen, maar afgezien daarvan had Ubisoft met deze game een dijk van een game in handen.

BITS_FC4

In Far Cry 4, ditmaal gesitueerd in het fictieve land Kyrat (gewoon een andere naam voor Nepal) neem je het op tegen de wrede koning Pagan Min die met ijzeren vuist regeert over zijn land. Je sluit je aan bij het verzet om de strijd aan te binden met deze despoot, die om onduidelijke redenen bijzonder amicaal tegen je blijft in confrontaties. Het valt meteen op dat deze in het oog springende en goed uitgewerkte antagonist een succesvol element is dat van deel 3 is overgezet naar dit nieuwe avontuur. Je zou het gemakzucht kunnen noemen, maar aan de andere kant: het werkt wel.

Imposante spelervaring

Zo zijn er wel meer overeenkomsten die Far Cry 4 deelt met zijn voorganger dan we gewend zijn van de serie. Het heeft er alle schijn van dat ontwikkelaar Ubisoft dacht: “Why change a winning formula?”, want als je Far Cry 4 naast zijn voorganger legt dan zou je kunnen betogen dat er eerder van ‘Far Cry 3,5’ kan worden gesproken dan van een compleet nieuw spel.

BITS_FC44

Dat wil overigens niet zeggen dat dit avontuur in Kyrat een tegenvaller is; integendeel! Far Cry biedt een aantal belangrijke verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger, wat je strijd tegen Pagan Min een imposante speelervaring maakt. De omgeving waar je jezelf kunt uitleven biedt niet alleen prachtige aangezichten, maar in de drukbevolkte wereld van Kyrat kun je werkelijk op elk moment de meest heftige avonturen meemaken. Scheur je lekker in een jeep over een bergpad, kun je zomaar ineens in een vuurgevecht terechtkomen tussen jouw bondgenoten en het leger van Pagan Min. En het is natuurlijk wel zo aardig als je even de moeite neemt om uit te stappen om links en rechts wat bad guys om te leggen.

BITS_FC42

Tijgers, schijtadelaars, alles!

Niet alleen menselijke NPC’s zorgen voor de nodige variatie, ook de fauna van Kyrat levert vaak interessante situaties op. Zo stond ik eens met een raketwerper een vijandelijk konvooi op te wachten, toen ik ineens een tijger uit de bosjes tevoorschijn zag komen die het voorzien had op een handjevol herten. Terwijl ik afgeleid werd door dat schouwspel kreeg ik ineens de volle laag van een of andere kut-adelaar die mij juist weer probeerde om te leggen. Juist op dat moment kwam het konvooi de hoek om rijden en de chaos was compleet: herten, een brullende tijger, die schijtvogel in m’n haar én een dozijn nerveuze tegenstanders.

Het lijkt er bijna op alsof de ontwikkelaars voor deze laatste game een stuk minder last hadden van vernieuwingsdrang, want een hoop van de elementen in deze game vinden hun oorsprong in de voorganger. Dat maakt van FC4 geen geheide klassieker, maar een gestroomlijnde speelervaring die flink wat uren vermaak biedt aan de avontuurlijk ingestelde speler.

SCORE: SCORE4

Far Cry 4 is ontwikkeld door Ubisoft Montréal en wordt uitgegeven door Ubisoft. De game is verkrijgbaar op pc, Playstation 3 en 4 en de Xbox 360 en One. PEGI geeft het spel een 18+-rating, vanwege ‘extreem geweld’, ‘zinloze moordpartijen’, ‘geweld tegen weerloze mensen’ en ‘grof taalgebruik’.

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected] , of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost‘.