Voorbij het eigen gelijk
 
 
Reportage

Amsterdam Gay Pride – De openingsreceptie draait slechts om marketing

Bedrijfsleven, media en politiek weten elkaar prima te vinden

Het is moeilijk voor te stellen dat dit enkele jaren geleden de Amsterdamse Openbare Bibliotheek was: een wat haveloos gebouw aan de Prinsengracht zonder enige allure. Sinds de verhuizing van de bibliotheek huist hier de internationale hotelketen Andaz, onderdeel van de megalomane hotelgroep Hyatt. Dit hotel is het decor voor de openingsreceptie van de Amsterdam Gay Pride (AGP). Het haveloze gebouw van een paar geleden is omgetoverd tot paleis van moderne luxe, met uitzondering van de oude gevel, want die is hetzelfde gebleven. De kamers in dit hotel kosten minimaal 400 euro per nacht. Geen plek dus waar iedereen even binnenloopt en dat geldt ook voor het evenement van vandaag.

Roze iconen

Dit is geen openbaar evenement. Journalisten kunnen accreditatie aanvragen maar verder is iedereen hier op uitnodiging en dat leidt – weinig verrassend – niet tot een divers publiek. Vooral de relatieve afwezigheid van ouderen en niet-blanken valt op. Zoals altijd bij dit soort evenementen zijn er meer mannen dan vrouwen. Een paar twintigers zijn uitgenodigd om mooi te wezen en wat drag queens completeren het beeld.

In Andaz lopen vele iconen uit de Amsterdamse homowereld, al zullen ze niet bij elke gewone sterveling bekend zijn: André van Duin, voormalig VVD-raadlid Frank van Dalen, voormalig VVD-wethouder Frits Huffnagel, oud-Rita Verdonk-fan Ed Sinke, AGP-directeur homo-emancipatie Irene Hemelaar, D66-raadslid Jan-Bert Vroege, initiatiefnemer van de Marokkaanse homoboot Ilias Zian, oud-Mr. Gay Thom Goderie, politievrouw Ellie Lust en presentator Sipke-Jan Bousema.

Economische belangen

De vraag die hier opkomt is welke waarden er bij deze gelegenheid worden uitgedragen. Homotolerantie is hier vanzelfsprekend, maar dat is zeker niet de enige boodschap. Hier gaat het in de eerste plaats om marketing en zo kunnen bedrijfsleven, politiek en media elkaar vinden.

Deze borrel is een commercieel evenement betaald door Andaz. De keten pakt uit met een flinke hoeveelheid drank, hapjes, bitterballen en een buffet waar de hongerige homo’s wel raad mee weten. De manager van Andaz krijgt het woord om ons te vertellen dat Andaz gaat over ‘jezelf zijn’ maar hoe dit precies tot uiting komt blijft onduidelijk. We applaudisseren toch voor de gastvrijheid.

AGP-directeur Lucien Spee vertelt ons dat er “overheidsinstanties” zijn die de Gay Pride willen verplaatsen naar buiten het centrum. Er is “tegenwerking” en de licentie van AGP loopt volgend jaar af, dus het is de vraag of er na volgend jaar nog steeds een Gay Pride is. Er is ook al een subsidieaanvraag voor de internationale promotie van het evenement afgewezen.

Politieke belangen

Wethouders Eric van der Burg (VVD) en Simone Kukenheim (D66) zijn er ook. Kukenheim heeft speciaal voor deze gelegenheid een roze jurkje aangetrokken waarin haar uiterst slanke lichaamscontouren goed te zien zijn. Het jurkje – beginnend ruim boven de knie – zou de gemiddelde drag queen niet misstaan. De drag queen op het podium zegt dan ook dat Kukenheim er werkelijk “geweldig” uitziet.

Kukenheim was pas in Riga en maakte daar homo-intolerantie mee, vertelt ze. Bij de pride aldaar liet een man duidelijk weten dat hij niet van homo’s gediend is en voor ‘het gezin’ staat. Uit de speech van Kukenheim kunnen we opmaken dat er een soort van discussie volgde. Hoe dat precies ging blijft vaag – of gewoon ongeloofwaardig – omdat Kukenheim niets vermeldt over haar beheersing van het Lets.

Zo erg is het dus elders, aldus Kukenheim, en daarom is ze blij dat ze in Amsterdam overal Gay Pride vlaggen ziet hangen. In Amsterdam is de Gay Pride volgens haar ‘vooral een feest’ en gaat het om ‘met elkaar knuffelen’, aldus de D66-wethouder. Dit in weerwil van AGP-voorzitter Frits Huffnagel die enkele minuten ervoor nog de indruk gaf dat er nog heel wat te doen is qua homo-acceptatie.

Mediaproject

Kukenheim snijdt een taart aan. Vogue van Madonna komt uit de boxen. Na een tijdje beklimt Sipke-Jan Bousema het podium om ‘een uniek mediaproject’ aan te kondigen. Er komen allemaal ‘BN’ers’ in het concept voor, waarvan de bekendste Margriet van der Linden is. Bas Kosters, Jennifer Hopelezz, Berget Lewis en Erik Arbores doen ook mee. Het project heet Love Exchange. Er volgt een reclamebabbel voor ‘de omroep van de diversiteit’. Dat blijkt de NTR te zijn. Directeur Paul Römer mag ook wat zeggen.

En zo laat dit evenement zien wat de Gay Pride is: een groot marketingcircus waar allerlei belangen samenkomen: de media die het evenement graag verslaan, de bedrijven die aan de homogemeenschap verdienen en politici die roze stemmen nodig hebben. Duidelijk geen setting waar de hele homogemeenschap welkom is – niet alle homo’s zijn immers even lucratief – of waar je pittige uitspraken mag verwachten over de stand van de homo-emancipatie in Nederland. Hooguit is er wat onzinnig ritueel geklaag over de organisatie van het feest zelf.

Zo raakt in een – zelfs voor veel homo’s – onbetaalbaar hotel, het doel van de Gay Pride behoorlijk buiten beeld.

In de maand juli organiseert ThePostOnline een crowdfunding-actie: stuur Chris Aalberts vanaf september naar Brussel om twee keer per week verslag te doen van Europese politiek. Je kunt ook bijdragen aan deze actie. Lees hier meer.

   

Steun direct Chris Aalberts

Doe een rechtstreekse donatie aan deze auteur en blijf nieuwe bijdragen mogelijk maken: (Dit stuurt je naar een betalingspagina)
Heb je vragen over TPO en donaties? Mail naar [email protected]
 
 
Toon / Verberg Reacties  
 
Sinds september 2017 moet je ingelogd zijn op Facebook om hieronder meer dan de standaard aantal reacties te laden.
Het gaat hier helaas om een verandering die Facebook zelf heeft doorgevoerd.
Maar je kunt ook reageren via Disqus.
Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.