BITS: recensie – Halo 5: Guardians

27-11-2015 15:55

Spelstudio Bungie houdt zich tegenwoordig bezig met Destiny. 343 Industries nam de bekende Halo-serie over, en probeert de avonturen van de stille hoofdrolspeler Master Chief wat meer karakter te geven. Dat lukt in Halo 5 vrij behoorlijk!

Wie de volledige Master Chief Collection onlangs nog heeft doorgeploegd zou zich verzadigd kunnen voelen; de kleurrijke schietserie blijkt een beetje eentonig. Halo 5 ontkomt in de eerste minuten dan ook niet aan het ‘daar gáán we weer’-sentiment.

BITS_HALO54

TomTom met tieten

Toch ontwaart zich daadwerkelijk vooruitgang in de formule. Dat is voornamelijk te danken aan de aandacht die is besteed aan het wapenarsenaal. Waar voorgaande Halo’s een twee- of drietal geweren hadden waar op teruggevallen werd, zijn nu vrijwel alle schietijzers (en lasers) een feest om af te vuren. Het gereedschap is dus verbeterd, en daarnaast schotelt Halo 5 je ook een veel breder scala aan vijanden voor om op te experimenteren.

De held van de serie, Master Chief, had in het voorgaande deel al een ongezonde affectie ontwikkeld voor de kunstmatige intelligentie Cortana (een soort TomTom met dikke tieten). In Halo 5 gaat hij zijn verseksualiseerde hologram wederom obsessief achterna. Aan quasi-rivaal Locke (een nieuwe hoofdrolspeler) de taak om hem tot de orde te roepen. Of… in ieder geval om een einde te maken aan een onbedoeld pijnlijke metafoor voor de Halo-gamer zelf.

BITS_HALO55

Spannender

Halo 5 maakt voor het eerst hetzelfde offer dat Call of Duty al jaren maakt: snelheid boven grafische pracht. Jawel, Halo draait nu ook op 60 frames per seconde. Die snelheid tilt het op spelniveau in ieder geval naar een hoger plan. Wat het schieten op aliens in Halo altijd zo leuk maakte was de constante stroom aan afwegingen. Dit wapen of toch misschien deze? Uberhaupt schieten of toch een granaat gebruiken? En nu, door die verhoogde snelheid, worden dit soort keuzes urgenter, leuker zelfs.

BITS_HALO52

Het nadeel – hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen of dit nu door die 60fps komt – is dat Halo 5 nogal steriel over komt. Die nieuwe scherpte en rapheid lijken de sfeerelementen in de weg te zitten, alsook de suggestie van grootsheid. Door zich volledig te storten op de verbetering van spelmechanismen, wordt de gameplay spannender, maar verliest het zijn eigenheid in de presentatie.

Een ander verlies voor de franchise is ‘split-screen co-op’. Daar tegenover staat dat je wel met vier personen online het verhaal kunt spelen. Ik heb de game eerst gespeeld in mijn eentje (omdat ik eerste ‘playthroughs’ liever solo doe) en heb daarna wat samen gespeeld. Eerlijkheidshalve heb ik de co-op uiteindelijk te weinig gespeeld om er meer over te kunnen zeggen dan dat het werkt en dat ik online co-op campaigns nog steeds niet echt leuk vind. Gelukkig is het in je zielige eentje ook tof om achter een virtuele pinup-girl aan te gaan. Past – thematisch gezien – toch ook beter.

BITS_HALO53

SCORE: SCORE3½

Halo 5 is gemaakt door 343 Industries en wordt uitgegeven door Microsoft Studios. Halo 5 is uit voor de Xbox One. PEGI geeft het spel een 16+-rating vanwege ‘levensecht geweld’.