Terugkijken: kritiekloze islampromotie voor kinderen, uiteraard op de NPO

08-06-2016 17:23

Wauw. Kwartiertje terugkijken (VIDEO HIER) is geadviseerd, leuk is het niet maar het is nuttig te weten wat Het Klokhuis zoal over de basisschooljeugd uitstort inzake islam, afdeling ramadan. We zien spontaannieuwsgiere Nienke, die zoals alle Klokhuispresentatettes behept is met een stemgeluid dat vermoedelijk off-camera een octaaf lager is en een enthousiasme dat oneigenlijk gebruik van stimulantia doet vermoeden. Zij gaat een dagje mee-ramadannen met Ahlem, een twaalfjarig meisje.

Tussen de actiebeelden van Nienke en Ahlem door zijn er twee sketches.

Het aantal kanttekeningen bij de islam, bedenkingen bij de gezondheidsrisico’s van ramadan en het aantal kritische vragen überhaupt: NUL.

In een sketch met twee muizen grapt de muizenmoeder over de rituele wassing: “het is blijkbaar een heel fris geloof!” De andere sketch, met twee kassameisjes, propageert dat je supergezond kunt afvallen door aan ramadan te doen. Want je eet wat soep en couscous en dadels en daar zit geen vet in. En alle ruzies worden ook meteen bijgelegd.

Dat is dan nog fictie, de arme Ahlem zit gevangen in de realiteit van een islamitische opvoeding. Zo moet zij haar kleine broertje wel gewoon eten geven en bij een strandscene zien we het kind gehuld in een boerkini. “Mijn ouders hebben me gevraagd een boerkini te dragen”, zo zegt zij desgevraagd. De ouders van Ahlem doen het stap voor stap, het islamiseren, zodat het voor haar ‘leuk’ blijft. “De islam maakt me blij”, zegt Ahlem ook nog.

Nou begrijp ik ook wel dat Het Klokhuis aandacht wil besteden aan ramadan. En dat je kinderen in de basisschoolleeftijd niet per se moet bestoken met informatie en filmpjes over ISIS, meisjesbesnijdenis, terreur en andere verworvenheden van het mohammedaanse geloof. Maar een sketch gebruiken om een beetje de draak te steken met de relirexia? Een deskundige die op kinderniveau uitlegt dat vasten en volproppen voedingstechnisch niet verantwoord is? En geen water drinken midden in de zomer voor een kind in de groei ook niet? Een op zijn minst neutrale uitzending maken in plaats van een juichende reclamespot? Zou dat kunnen, qua kinderen niet van publiek geld totaal hersenspoelen en misleiden voordat je ze loslaat in de echte wereld?