Recensie: Jett Rebel viert rock ‘n roll ambacht met Don’t Die On Me Now

06-09-2016 15:49

Jett Rebel mag ons via een bijsluiter graag vertellen over opname en totstandkoming van zijn albums. Het grootste poptalent van Nederland is het gebrek aan durf bij veel hedendaagse popmuziek blijkbaar niet ontgaan. Zelf geeft hij de voorkeur aan opnameapparatuur uit de jaren zeventig, het tijdperk van kabeltjes en brommende buizenversterkers. En wie jaren zeventig zegt, zegt alles kan, niks moet, en we proberen het gewoon eens.

Het eerder dit jaar verschenen Truck en nu dus Don’t Die On me Now getuigen van Jett Rebels geloofsbelijdenis in geluid dat niet door computers wordt platgepolijst. Hij heeft er zelfs een liedje over geschreven: Nothing Turns Me On Like A Rock ‘n Roll Song. Vierde de collage hoogtij op het met cassettebandjes opgenomen Truck, de basis voor de opvolger werd gelegd tijdens een huiskamertournee door New York: met bassist Xander Vrienten en drummer Kees Schaper uit zijn vaste begeleidingsband. De laatste speelt bij voorkeur op een slagwerksetje à la Ringo Starr van The Beatles.

Excentriek en ambachtelijk

Don’t Die On Me Now blijkt net zo excentriek en ambachtelijk als zijn voorganger. Het album bevat flamboyante pop en rock, een hoofdrol voor de elektrische gitaar, ultrakorte sfeermomentjes of audiograpjes. Neem het midden in een nummer weglopen van en terugkeren naar de zangmicrofoon (Take It As A Present). Toch is Jett Rebel op deze dubbel lp veel meer dan stoeien met opnametechniek. Geëngageerd in de anti-Donald Trumpsong Blonde Like You, zelfkennis in Devious Child. De trapsgewijs naar boven wijzende gitaarsolo in Green is simpelweg indrukwekkend.

Door de eigenzinnige aanpak en hoeveelheid indrukken, krijg je soms het gevoel of hij de controle verliest over zijn artistieke dwangdrang, maar dat is slechts schijn. Don’t Die On Me Now is vintage Jett Rebel. Gewoon, omdat hij op deze wijze zijn muziek ver boven de op de loer liggende rockclichés uit tilt. Die oerkreetjes, de lo-fi pauzemomentjes, de tomeloze onbevangenheid; de luisteraar het gevoel geven dat muziek maken niet zo moeilijk is, maar intussen…

Opvallend is de vormgeving van de hoogglans klaphoes. Binnenin zien we een fotocollage met vrouwelijke lichaamsdelen. De kleurrijke letters doen denken aan de typografie in brieven waarin ontvoerders losgeld eisen. Meer symboliek op de voorzijde. Jett Rebel met bloederige wonden aan handen en voeten, als een Jezusfiguur die van het kruis is gedaald om rock ‘n roll, liefde en vrede te prediken. Op de achterzijde zien we hem in wit gewaad ten hemel opstijgen. Missie geslaagd. Bijgeleverd is een bijlage met alle teksten en een pamflet tegen digitale popmuziek. Onnodig, want met deze uitgave per vinyl levert Jett Rebel dé blauwdruk voor zijn eigen, fraaie gesamtkunstwerk.

Jett Rebel – Don’t Die On Me Now (Baby Tiger Records/Sony/Music On Vinyl)