Kunst

Hoe Cappella Amsterdam ondanks subsidiestop door Parijzenaren bejubeld wordt

14-04-2017 16:17

“C’est vraiment la classe”, bezweert een Parijse dame van vermoedelijk 1,48 meter. Zonder bescheidenheid bestempelt ze zichzelf als Bach-kenner en -fetisjist, die rond Pasen alle concerten in de Franse hoofdstad afloopt. Ze zou graag een keer naar Holland afreizen om daar van de Matthäus Passion traditie te genieten, maar als Nederlandse muzikanten naar Parijs afreizen, hoor je deze senior niet klagen.

Het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam spelen de Johannes Passion van Bach in de Saint Roche kerk op de peperdure Rue Saint Honoré. Dat is niet onopgemerkt gebleven, voor aanvang staat er een ellenlange rij geduldig te wachten. “Is er een gratis concert?”, vraagt een voorbijganger. Nee, dirigent Daniel Reuss en evangelist Thomas Walker gaan voor in het enige muziekstuk, waar Bach in de buurt van een opera komt. De emoties lopen hoog op en zanger Walker is geen dramatische truc te veel om de lijdensweg van Jezus op de toeschouwers over te brengen. Dat de uitvoering in een monumentale kerk is, waar enorme kruisbeelden op de toeschouwers neerkijken, helpt daarbij.

Cappella Amsterdam heeft kortgeleden een subsidiestop te verstouwen gekregen, maar klinkt hier vol zelfvertrouwen, de 24 zangers zingen alles uit het hoofd. “Onvoorstelbaar dat we hier niet meer van Cappella Amsterdam zouden horen”, roept Antoine Chappuis verschrikt uit. “Ik ken geen koor dat zo authentiek die oude muziek brengt. Perfecte combinatie met het Orkest van de Achttiende Eeuw”.

De subsidieverleners vinden dat het allemaal wat avontuurlijker kan, maar daar zit hier niemand op te wachten. Ook de jeugdige bankier Sandie Melenchon (geen familie met de presidentskandidaat) niet. “Juist die kleine bezetting van het koor geeft de Johannes Passion een veel intiemere klank dan normaal. Je merkt dat dirigent Daniel Reuss dagelijks met zangkoren bezig is. Niet avontuurlijk genoeg? Moet dat dan?”

Het Parijse publiek wil monsieur Bach en meer Cappella. Nu de Nederlandse subsidiënten nog.

Foto’s: Annelies van der Vegt
Foto Saint Roche kerk: Dirk Koppes