Column

Nepnieuws zorgt voor recordomzet bierbrouwer Heineken

19-12-2016 08:59

De jaarcijfers van Heineken over 2016 zullen alle records gaan verbreken. De oorzaak: Nepnieuws. Nepnieuws is namelijk als een gezwel. Of zoals de paus het  zo poëtisch verwoordde: de makers van Nepnieuws zijn te vergelijken met scopiografielen (of iets in die trant).  Hij bedoelde in ieder geval dat het te vergelijken is met mensen die poep consumeren. Ik kan me daar redelijk in vinden. Hoewel ik misschien niet zo ver zou willen gaan om het te vergelijken met poep kanen. Ik denk meer aan het eten van de modder waar een varkensfamilie een weekje in heeft geravot. Ook geen pretje natuurlijk. Maar iets stijlvoller dan het nuttigen van feces.

Stijlvol is dan ook eenmaal mijn tweede natuur. Een onderzoek van Maurice de Hond heeft een aantal jaar geleden uitgewezen dat men mij de meest stijlvolle persoon van Nederland vindt. Ik kan dat niet ontkennen. Overigens heeft Nepnieuws ook gezorgd voor enkele lichtpuntjes. De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft bijvoorbeeld zijn enorme omzetstijging over afgelopen jaar bijna volledig te danken aan dit fenomeen. Nepnieuws zorgt namelijk voor een enorme toename van depressies. Mensen zien door het Nepnieuws, het relativiteitsbos niet meer staan. Alles lijkt weerzinwekkend, afgrijselijk en onbehapbaar; een regelrechte opmaat tot een derde wereldoorlog. En daardoor zet men het mondiaal flink op een zuipen. De nieuwste reclamecampagne van Heineken (Ziet u het niet meer zitten? Drink een krat Heineken!) springt hier zeer behendig op in. Met mega-omzetten tot gevolg.

Tot slot wil ik u er nog wel even op wijzen dat dit geheime informatie is. Ik hoop dat u de informatie die ik nu met u deel niet zult misbruiken door massaal aandelen Heineken aan te schaffen. Nepnieuws heeft immers al genoeg schade aangericht.