Social media is de hand van God, in your dreams

18-01-2011 11:58

De afgelopen weken vloog de dakloze Ted Williams over het internet. In een schokkerig Youtube-filmpje zag de halve wereld een vriendelijk lachende, totaal verwilderde zwerver met een prachtige stem die hij zelf niet geheel onterechte de “golden radio voice” had gedoopt. Ted werd opgespoord, bijgeknipt en voor de microfoon gezet. Enkele dagen later was Ted verenigd met zijn moeder en had hij zijn eerste contracten reeds gesloten, allemaal doordat hij God gevonden had bleef hij maar herhalen, van CBS tot de Today Show.

Waar de man met de gouden stem zelf de hand van God zag zagen vele anderen de kracht van social media. Waarom zou niet elke zwerver dit kunnen doen? Ergens viel te lezen dat “Ted heeft laten zien dat niemand met toegang tot sociale media ooit nog mag klagen dat hij geen baan kan vinden”. Dat Ted zelf zijn stormachtige bekendheid te danken heeft aan social media is moeilijk te ontkennen, maar de verdere betekenis van zijn persoonlijke American Dream is ver te zoeken. Het tegendeel is misschien wel waar.

Het glas is half leeg
Wie graag een halfvol glas drinkt ziet een geredde zwerver, herenigd met zijn familie en weer op het juiste pad. Zie je wel, voor iedereen is er een tweede kans, we kunnen weer met een glimlach in slaap vallen. Wie een halfleeg glas voor zich ziet staan kijkt liever naar de 499.999 overgebleven daklozen in Amerika, voor wie er na Ted’s wederopstanding niets veranderd is.

Ook wij hadden onze Ted dit weekend, die in ons geval luisterde naar de naam Abiram. Voor even veranderde de wereld van de ‘tweeps’ in een waar paradijs van medeleven met het doodzieke jongetje dat zijn sterfbed in Sri Lanka moest zoeken. Iets met regels zijn nu eenmaal regels. Zondagavond kwam dan het verlossende nieuws dat voor Abiram een uitzondering gemaakt kon worden. Zucht van verlichting, Abiram gered, de twitterazi verder met het trending topic maken van Boer Zoekt Vrouw.

#redabiram
Maar als Leers alleen na zoveel media aandacht voor Abiram over zijn hart strijkt, hoeveel ziektes moet het volgende achtjarige kindje hebben om ook in de aandacht te komen? Wanneer Abiram halfdood het vliegtuig in gestuurd kan worden moet niet alleen hij persoonlijk gered worden, maar moet ook het zieke systeem dat dit soort gevallen kan produceren veranderen. Blijkbaar zitten er structurele fouten in dat systeem, maar de persoonlijke verhalen die zo goed in het wereld wijde web gedijen hebben juist hier geen aandacht voor. De hashtag is #redabiram, niet #zorgdatditnooitmeergebeurtIND.

De kracht van social media schuilt in het feit dat het in korte tijd voor uitzonderlijk zielige of bijzondere gevallen een wereld van verschil kan maken. Het enorme zoeklicht dat via youtube en twitter ontwikkeld wordt lijkt echter eerder het licht voor de rest, wiens verhaal niet sexy genoeg is om op de twitters te trenden, geheel uit te doven. Social media is een hand van God voor Ted en Abiram, maar speelt hun lotgenoten eerder uit dan in de kijker.