Vijf keer duurzame modemerken

11-04-2013 13:11

Duurzaamheid is hip en eerlijke producten al helemaal. H&M kwam al met de Consious Collection, maar het keten is niet de enige die bezig is met duurzaamheid. Op RankaBrand.nl kun je per merk opzoeken hoe duurzaam en eerlijk de kleding is. ThePostOnline zette de vijf ‘beste’ modemerken op een rij.

Mud Jeans

Soort: broeken
Scoort: 13 van de 17

Sinds 2013, dus echt pas net, werkt Mud Jeans samen met Soil & More. Het merk heeft de CO2-uitstoot berekend, en laat dat door Soil & More compenseren. Zo worden de producten klimaatneutraler. Het idee achter Soil & More is een systeem van CO2 credits. Telers zetten in plaats van kunstmest, wat vrij milieuonvriendelijk is, compost in. Daardoor vermindert de uitstoot van broeikasgassen. Deze reductie wordt omgezet naar CO2 credits, die aan bedrijven zoals Mud Jeans worden verkocht.

En tof: het is niet alleen milieuvriendelijk. Ze proberen ook banen te creëren. Soil & More gelooft met landbouw een duurzamere en eerlijkere toekomst voor de mode te creëren. Alle info over het project vind je hier.

Nudie Jeans

Soort: broeken
Scoort: 13 van de 17

Nudie Jeans werkt met textiel met het GOTS keurmerk. GOTS staat voor Global Organic Textile Standard. De International Working Group (IWG) beslist door middel van een 34 pagina’s tellend rapport waar de stof aan moet voldoen. Dit is niet alleen hoe de grondstoffen verkregen worden en woorden gefabriceerd tot een mooie stof, ook de manier van vervoeren en verpakken wordt meegenomen.

De kleding wordt daarnaast ook eerlijk geproduceert: Nudie heeft de Code of Conduct (CoC). Dat betekent dat er geen gedwongen arbeid, kinderarbeid of discriminatie plaatsvindt en dat de werkomgeving veilig en hygiënisch is. Ook hebben de werknemers een wetttige arbeidsovereenkomst, een leefbaar loon en goede werktijden.

Plus: hele fijne jeans en goed verkrijgbaar in Nederland.

COS

Soort: tassen, shirts, jassen, jurken en schoenen
Scoort: 12 van de 18

Scoort vooral erg hoog op eerlijk en duurzame handel. H&M, de eigenaar van COS, doet wel haar best de CO2-uitstoot te verminderen. In 2010 heeft H&M zich ingezet voor Greenpeace om het lozen van giftige stoffen.

Met een eigen gedragscode, houdt H&M en daarmee ook COS zich aan de regels omtrent eerlijke werkomstandigheden. Alleen een leefbaar loon wordt niet genoemd.

H&M

Soort: kleding
Scoort: 13 van de 20

Citaat: “H&M Group geprobeerd te verminderen van de CO2-uitstoot met inkoop van energie uit hernieuwbare bronnen, meer energie-efficiëntie in de winkels, en tracht ook te sensibiliseren voor klimaatverandering na haar eigen activiteiten.”

Het bedrijf accepteert geen minderjarige medewerkers in de fabrieken. Samen met 60 andere merken heeft H&M in 2011 een contract getekend dat er geen gebruik meer wordt gemaakt van fabrieken waar kinderarbeid plaatsvindt.

De kleding van H&M kun je dus met een iets geruster gevoel kopen.

Cheap Monday

Soort: broeken
Scoort: 11 van de 17
Kan beter, maar ze zijn op de goede weg. Vooral qua duurzame productie kan er wat verbeterd. Qua fairtrade is het eigenlijk hetzelfde verhaal als COS en H&M: de arbeidsomstandigheden zijn goed en er wordt geen katoen dat door kinderen geproduceerd is gebruikt.

Kun je gerust in je skinny jeans blijven banjeren, dus.

Oneerlijke merken

Merken die slecht uit de verf komen zijn onder andere de winkels die onder Macintosh vallen. Dat zijn bijvoorbeeld Invito, Dolcis en Manfield. Achter de schermen is Macintosh al bezig, en qua groene stroom en eerlijke arbeidsomstandigheden zijn ze op de goede weg.

Nog erger zijn Prénatal, Gsus en Protest. Dit komt vooral omdat deze bedrijven weigeren inzicht te geven in duurzame werkwijzen of arbeidsomstandigheden. Of je dure broek van Gsus door kinderhandjes is gemaakt, is dus niet duidelijk.

Je favoriete merk checken? Kijk op Rankabrand.