Spannende thriller die je aandacht vasthoudt

10-05-2013 18:00

Patrick Bassant heeft een vlotte pen. Hij weet goed je aandacht te trekken en die vast te houden. Het eerste deel van het boek is het snel, staccato in het verleden vertelde verhaal van ‘het stenen kind’Joy waarnaar dit boek is genoemd. Het wordt van uit haar standpunt als klein kind verteld. Het lot van Joy als kind van twee hippie ouders die haar komst op de wereld maar een ballast vinden, is bepaald niet benijdenswaardig. Eigenlijk wordt ze verwaarloosd.

Als Joy een jaar of acht is, verongelukken haar ouders tijdens hun vakantie in Joegoslavië. Dan wordt de opvoeding door de grootouders overgenomen. Helaas is dat al evenmin een succes. Ook de grootouders gaan volkomen hun eigen ego-gang.

Onhandelbare puber

Door één en ander groeit Joy op tot een onhandelbare puber. Als ze in handen van de kinderbescherming is gevallen, een hilarisch intermezzo, besluit ze van alle gedoe weg te lopen. Ze vertrekt op een schoen en een slof naar Brussel.

Het verhaal over Joy wordt tegen het eind afgewisseld door korte cursieve passages aangeduid als Tracks. Hierin komt een standbeeld aan het woord.

Fragmenten

Daarna begint een tweede verhaallijn over een persoon die beeldhouwer blijkt te zijn. Ook dit verhaal wordt onderbroken door die zogenaamde Tracks met fragmenten over beeldhouwen en beeldhouwkunst. Sinds kort blijkt de bewuste beeldhouwer uit het tweede verhaal naar Brussel verhuisd. Daar gaat hij, geïnspireerd door de beelden van Rodin, op zoek naar een schitterend vrouwelijk model. Het beeld dat hij gaat maken moet het werk van Rodin overtreffen. Hij koopt en verbouwt een huis als voorbereiding op zijn ultieme kunstproject. Tenslotte – hoe kan het anders – komt hij Joy tegen die geld nodig heeft. Ze is bereid voor hem te poseren. Hiermee komen de twee verhaallijnen samen.

Als lezer sla je haastig de bladzijden om. Er dreigt iets, maar wat? Je wilt weten hoe het afloopt. Die afloop is toch nog onverwacht.

Genadeloos beeld

Intussen heb je in het eerste deel een genadeloos beeld gekregen van een kind dat zonder liefde en zonder ook maar enig normbesef opgroeit. Het punt dat het tweede verhaal oproept, is de vraag hoever een kunstenaar mag gaan voor zijn kunst. Mag een kunstenaar daar alles voor opofferen of zijn er grenzen? Het antwoord daarop wordt aan de lezer overgelaten.

Joy is een vlot geschreven, spannend, onthullend maar ook een rauw boek. Het eerste deel, is oorspronkelijk als apart losstaand verhaal, Het Stenen kind, verschenen. Dat is nog wel te merken. Het tweede deel is duidelijk anders van toon en soms een tikkeltje belerend. Hier en daar lijkt het wat bij elkaar geharkt. Maar dat geeft niet zo. De schrijver heeft twee nogal losstaande levens op een bijzondere manier met elkaar verbonden. De twee delen van Joy zijn knap tot een spannende thriller gevlochten.

Uitgeverij: Wereldbibliotheek
Jaar: 2012
ISBN: 9789028424937
Prijs: €17.90
Website auteur: geen