BITS – Recensie: Hotline Miami

07-11-2013 16:25

Het rubberen sprinkhaanmasker plakt tegen mijn gezicht, ik heb moeite met ademen en ik zweet me de tyfus met dat kloteding over mijn hoofd. Met klamme handen sta ik voor de deur van het louche Chinese restaurant; de boormachine in mijn hand lijkt een ton te wegen. Binnen lopen er minstens zeven zwaar bewapende Russische gangsters rond, die me aan gort schieten zodra ze ook maar één glimp van me opvangen. Hoe ik dit weet? Dat is zojuist achttien keer op rij gebeurd… Het is zaak om ze slimmer en sneller af te zijn, het liefst door hun schedels kennis te laten maken met mijn klopboor. Hopelijk eindigt poging negentien niet met mijn ingewanden op de vloer van het restaurant. Welkom bij Hotline Miami.

HOTLINEX

Eind vorig jaar oogstte de kleine Zweedse studio Dennaton Games op PC veel lof met deze game, die je het beste kunt omschrijven als een ‘snoeiharde explosie van extreem geweld, van bovenaf bekeken’. Denk hierbij aan de eindscène uit Scorsese’s Taxi Driver, maar dan in een realiteit die lijkt vervormd door een flinke dosis drugs. In een gestileerde ‘eighties’-vormgeving (veel turquoise en felroze kleuren) reken je op een zo gruwelijk mogelijke manier af met alle vijanden die onfortuinlijk genoeg zijn om je pad te kruisen. Naast het standaard wapentuig zoals vuur- en slagwapens kun je je onder andere uitleven met bakstenen, gebroken flessen en golfclubs. Liefhebbers van Straw Dogs kunnen tegenstanders zelfs te lijf gaan met een pannetje kokend water!

HOTLINE5

Door het perspectief en de 8-bit-achtige vormgeving is niet altijd even goed te zien wát je je vijanden precies aandoet, maar de enorme plassen bloed laten aan duidelijkheid niets te wensen over: Hotline Miami is één van de meest bloederige games in de recente geschiedenis.

HOTLINE4

Aan het begin van elk level maak je een keuze uit een aantal dierenmaskers om te dragen; elke vermomming verleent je een voordeel in het spel. Dankzij het hazenmasker kun je bijvoorbeeld extra snel lopen, met een giraffe op je hoofd zie je meer van de omgeving en als je je vermomt als eenhoorn maken je vuurwapens geen geluid. In totaal zijn er 26 maskers, elk met zeer uiteenlopende invloed op de gameplay. Eenmaal uitgedost als je dier naar keuze stort je je in een spiraal van gierend geweld. Je wordt hiertoe aangezet door mysterieuze boodschappen die worden achtergelaten op je antwoordapparaat, een bizar gegeven wat later in de game (gedeeltelijk) wordt uitgelegd. De verhaallijn van Hotline Miami is sowieso een vrij schimmig gebeuren, maar dat mysterie maakt het spel alleen maar interessanter.

HOTLINE2

Wie aan deze game begint kan maar beter gewaarschuwd zijn: Hotline Miami is niet makkelijk. De game bevat meer dan genoeg taaie uitdagingen die je tot wanhoop kunnen drijven; zo moeilijk zijn sommige levels. Aan de andere kant is het gevoel van bevrediging des te groter als je met succes alle bad guys in een level een kopje kleiner hebt gemaakt (soms ook letterlijk).

HOTLINE3

Wie deze game aanschaft voor de Playstation 3 krijgt er dankzij de ‘Cross-buy’-functie ook meteen de Playstation Vita-versie bij, en natuurlijk ook vice versa. Hotline Miami speelt op je PS3 erg lekker, maar dankzij een kleine aanpassing in de besturing lijkt het alsof de game bij uitstek bedoeld is om op de Vita te spelen. Vooral het op de korrel nemen van je vijanden (via het touchscreen van de Vita) werkt verbazingwekkend goed.

Wie Hotline Miami al op de PC heeft gespeeld zal weinig nieuws ontdekken in deze nieuwe editie, maar wie nog geen kennis heeft gemaakt met deze sublieme actiegame is het bijna verplicht om eens te proberen hoe dat is: een kippenmasker opzetten en met een golfclub de tronies van slechteriken tot pulp meppen.

SCORE: SCORE4½

Hotline Miami is gemaakt door Dennaton Games en is verkrijgbaar voor zowel de Playstation 3 als de Playstation Vita. PEGI geeft het spel een 16+-rating, vanwege ‘levensecht geweld’ en ‘grof taalgebruik’.

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected], of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost’.