Media & TV

Reclamepraatjes: over leugens, gedraai en sell-outs

17-01-2014 13:39

Het is vrijdag, en dat betekent tijd voor een wekelijkse reclamepraatje op ThePostOnline. Met de opvallendste commercials, interviews met de belangrijkste paarse broeken uit paarse broekenland en de grootste communicatiefails. Deze week vier opvallende reclamezaken van de afgelopen week.

Case van de week

Mag je liegen tijdens een politieke campagne? Dat is de vraag waarover het Amerikaanse hooggerechtshof zich de komende maanden buigt na een verzoek van voormalig congreslid Steve Driehaus. Driehaus vindt dat de waarheid vertellen belangrijker is dan het recht op vrijheid van meningsuiting.

Watskebeurt? Driehaus stapte in 2010 naar de rechter na een aanvaring met anti-abortus voorvechtster Susan B.Anthony List. Zij beschuldigde hem er tijdens de 2010 Congres-verkiezingen van voor het van staatswege aanbieden van abortussen te zijn. En dat niet alleen, ze wilde ook een billboard oprichten om Driehaus in een kwaad daglicht te zetten. De tekst: ‘Shame on Steve Driehaus! Driehaus voted FOR taxpayer-funded abortion.’

Eén dingetje: die tekst was een pertinente leugen. En dus verbood de kiescommissie het plaatsen van het bord. Case closed denk je dan. Maar niet heus. Want nu was List pissed. Want ook zij had schade, ze was namelijk aangetast in haar vrijheid van meningsuiting, betoogde ze.
Nu moet de rechter beslissen: krijgt Driehaus of List gelijk? Ofwel: gaat de vrijheid van meningsuiting boven het vertellen van een leugen?

Mocht het hooggerechtshof besluiten om Driehaus gelijk te geven (politieke ‘leugens’ kunnen leiden tot juridische aansprakelijkheid), dan is dat het spannendst. Want dan zullen politici wel twee keer nadenken voordat ze een belofte of gevoelige uitspraak doen. Eén voordeel: het geeft wel ruimte aan een nieuw verdienmodel voor burgers: politici aan hun woord houden en smartengeld eisen als ze dat niet doen.

Sellout van de week

reclamepraatjes

Aan leugenaars heeft ook Burger King Noorwegen een hekel. Om de rotte appels te lozen, bood zij de minder loyale mensen op hun Facebookpagina een oprotpremie aan. De fastfoodketen ergerde zich bont en blauw aan de vele Facebookers die de pagina alleen maar liken om te kijken of ze nog een korting kunnen scoren.

De hamburgergigant stelde de Facebookfans voor een gewaagde keuze: ‘Blijf fan en geef een like aan Burger King óf geef aan dat je eigenlijk een ‘sellout’ bent en ontvang een voucher van Burger King voor een gratis MacDonalds burger.’

Duizenden verdwenen daarop met de staart tussen de benen uit de Facebookkolommen. Leuk voor Burger King, maar vooral goed dat er eens een keer een bedrijf uit de klantenbehaagkramp schiet waarbij geen consument op de teen getrapt mag worden. En nu doorpakken graag. Want sommige klanten hoef je niet met zo’n subtiel trucje te dissen, die verdienen het om echt een uitgekafferd te worden. Ook op social. Wie durft?

Onderzoek van de week

En met een beetje hulp van wetenschappers van de Universiteit van Wenen gaat dat misschien sneller gebeuren dan we denken. Wetenschappers daarvan maakten namelijk deze week bekend te gaan werken aan een methode waarmee het waarheidsgehalte van berichten op sociale media bepaald wordt. De methode moet worden omgezet in een werkende applicatie, mede dankzij financiële steun van de Europese Commissie.

Berichten moeten straks volgens de Hoge Heren Professoren gefilterd worden op deze vier begrippen: speculatie, controverse, misinformatie en desinformatie. En nu maar hopen dat die methode er snel komt, dan kunnen consumenten eindelijk op social media weer zijn wie ze zijn en bedrijven gewoon weer zeggen wat ze echt denken.

Prank van de week

Maar al dat gelieg en gedraai ten spijt, soms is het natuurlijk ook erg leuk om belogen en bedrogen te worden, zoals ook deze voorbijgangers in een promo voor de nieuwe horrorfilm ‘Devil’s Due’ ondervonden. Kijk en huiver…