BITS: Recensie – Alien: Isolation

31-10-2014 14:34

Het vorige spel dat was gebaseerd op de enge Aliens was niet al te best. Weet de xenomorph zich in Alien: Isolation te revancheren?

Wat zullen ze bij SEGA zenuwachtig zijn geweest tijdens het ontwikkelen van Alien: Isolation. Na het vreselijke fiasco van Aliens: Colonial Marines kon de softwareboer zichzelf moeilijk nog zo’n misser permitteren. Het laatste wat gamers willen is nóg een waardeloze schijtgame die is gebaseerd op ieders favoriete xenomorph. Voor dit spel werd inspiratie gehaald uit het eerste, beklemmende deel in de serie. James Camerons tweede film (en alles wat daarna volgde) wordt volledig buiten beschouwing gelaten.

Zo moeder, zo dochter

BITS_ALIEN4

Evenals de Alien-film draait deze game om één enkele xenomorph die dit keer los rondloopt op een enorm ruimtestation. Je speelt Amanda Ripley (inderdaad, de dochter van!) die vijftien jaar na het verdwijnen van het ruimteschip Nostromo wordt gevraagd om naar een afgelegen ruimtestation te reizen. Op dat station bevindt zich de zwarte doos van de Nostromo en eigenaar Weyland-Yutani vraagt of jij meegaat om dat ding op te halen. Zo hoop je meer te weten te komen over de mysterieuze verdwijning van je moeder. Eenmaal daar aangekomen blijkt de pleuris te zijn uitgebroken en heeft een bekend wezen met vlijmscherpe klauwen en een lange staart flink huisgehouden onder de bemanning van het ruimtestation.

Run, you fool!

Wat volgt is een pure survival horror-ervaring, waarbij het vooral zaak is om confrontaties met de Alien te vermijden. Lukt je dat niet, dan ben je onherroepelijk het haasje. Deze xenomorph kun je niet doden (hij/zij/het jou wel, heel gemakkelijk!), want je beschikt maar over een handjevol wapens die nauwelijks iets tegen dat beest uitrichten. Gebruik maken van afleidingstactieken en je héél vaak verstoppen is het enige wat je kunt doen om niet afgemaakt te worden door ome Alien. Naast de buitenaardse moordmachine kom je ook andere mensen tegen, die niet allemaal even vriendelijk zijn. Gelukkig zijn menselijke vijanden niet bestand tegen kogels, dus dat is een opsteker.

BITS_ALIEN2

Heel wat taaier om te elimineren zijn de talrijke androids – mensachtige robots – die je pad kruisen. Je kunt ze wel uitschakelen, maar het is beter om ze te ontwijken. Munitie is schaars en het gebruik van de wapens in deze game is opzettelijk onhandig; je bent geen trigger happy space marine, maar een gewone vrouw die weinig ervaring heeft met vuurwapens. Daarnaast zorgt schieten voor heel wat kabaal, waar de Alien óók nog op af komt!

Prachtige omgevingen

BITS_ALIEN5

Wat meteen opvalt aan de game is hoe ontzettend nauwkeurig de sfeer en het uiterlijk van Ridley Scotts film uit 1979 zijn nagebootst. De omgevingen, de voorwerpen, de kleding, de geluidseffecten; alles oogt en klinkt in Alien: Isolation net zoals in de film. Ontwikkelaar ‘The Creative Assembly’ is erin geslaagd om een wereld te bouwen die niet onderdoet voor Scotts meesterwerk. Dit gegeven is natuurlijk alleen interessant voor verstokte liefhebbers van de Alien-films, want wie die films nooit gezien heeft interesseert dit natuurlijk allemaal geen kont.

Alien: Irritation

Er is helaas ook genoeg aan te merken op deze game, en dan met name over de duur en de ‘angstaanjagende’ speelervaring. De eerste paar keer dat je probeert te ontkomen aan de Alien zijn oprecht bloedstollend, maar omdat de game zo ontzettend lang duurt werd het beest na verloop van tijd meer irritant dan eng. De game maakt geen gebruik van checkpoints en omdat de verspreiding van savepoints nogal ongelijk verdeeld is zul je sommige delen van het spel heel vaak opnieuw moeten spelen. Ook dat draagt bij aan de irritatiefactor. Dit neemt niet weg dat Alien: Isolation met afstand de beste Alien-game is die er in jaren is verschenen, maar dat zegt op zich weinig.

BITS_ALIEN3

De onvoorspelbare A.I. van de xenomorph leidt tot zéér griezelige situaties, maar net zo vaak word je tot wanhoop gedreven omdat dat takkebeest je omlegt nét voordat je een savepoint hebt bereikt. Met name op de hoogste moeilijkheidsgraad wordt Alien: Isolation een exercitie in keer op keer doodgaan. Dat zorgt ervoor dat alleen de allergrootste doorzetters de aftiteling van dit spel te zien krijgen.

SCORE:

SCORE3½

Alien: Isolation is gemaakt door The Creative Assembly en wordt uitgegeven door SEGA. De game heeft een 18+-rating, vanwege ‘extreem geweld’ en ‘grof taalgebruik’. Alien: Isolation is verkrijgbaar voor pc, Playstation 3 en 4, en de Xbox 360 en One.

Wil je – om wat voor reden dan ook – contact opnemen met Bits? Stuur een mailtje naar [email protected] , of volg Bits op Twitter: ‘@Bitspost‘.