Pompeuze indie van Brandon Flowers

21-05-2015 16:29

Na vijf jaar solo-stilte komt Brandon Flowers, oprichter en frontman van de band The Killers, met zijn tweede eigen album. Op The Desired Effect staan tien nieuwe nummers van de zanger. Flowers maakt een album grootser, pompeuzer en veelzijdiger dan hij ooit heeft gemaakt.

Flowers (1981) wordt in Las Vegas geboren als jongste van zes kinderen. Zijn vader is kruidenier, zijn moeder heeft een fastfoodrestaurant. Op zijn zeventiende stopt hij met school en heeft hij verschillende bijbaantjes. Ondertussen is hij kort lid van de band Blush Response. Als hij uit de band wordt geschopt, komt hij er tijdens een Oasis-concert achter dat lid zijn van een rockband zijn roeping is en gaat hij op zoek naar gelijkgestemde muzikanten. Eind 2001 is de eerste The Killers-demo een feit.

In 2010 besluit Flowers een solo-album, Flamingo, uit te brengen. In 2012 brengt hij met The Killers Battle Born uit. Dan is het stil. Tot The Desired Effect, na een paar eerder uitgebrachte singles, vorige week uitkwam.

Veelzijdig aan stijlen

Veelzijdig zijn zonder een vaste lijn los te laten is precies wat Flowers doet op The Desired Effect. Qua stijlen gaat de plaat alle kanten op: van vrolijk zomerse popnummers tot synthpop en van funk tot surfpop. Maar altijd met zijn eigen Flowers-sausje er overheen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met Flowers’ eigen stemgeluid, dat ook de muziek van The Killers typeert.

Een globale omschrijving van The Desired Effect is ‘indie met extra blazers, strijkers en synthesizers’, maar zo’n korte omschrijving doet geen recht aan het album. Zo is Still Want You een vrolijk, zomers nummer dat qua onbezorgde sfeer doet denken aan Pretty. Odd., het tweede album van Panic At The Disco. Inderdaad, ook een band uit Las Vegas. Diggin’ Up The Heart is ook zomers, maar dan weer meer te vergelijken met de nummers van Surfin’ USA van The Beach Boys. Dat komt voornamelijk door het jaren zestig surfpop baslijntje.

Jaren 80

Hier en daar is een funky bass slap en een gitaar die aan disco doet denken te horen, al voeren de 80’s synthesizers toch in elk nummer de boventoon. Het meest opvallende is wat dat betreft ook wel het nummer I Can Change, waarin samples van Bronski Beat’s Smalltown Boy en Why? (in 2006 samengevoegd door Supermode onder de naam Tell My Why) worden gebruikt.

The Desired Effect zou een logisch vervolg op Battle Born kunnen zijn. Toch heeft Flowers’ er meer zijn eigen album van kunnen maken door meer strijkers en blazers te gebruiken en minder harmonietjes. Flowers behoudt de stijl waar hij zo goed in is, maar maakt er toch echt een solo-album van. The Desired Effect is een pompeus indie-album waarop dankbaar gebruik wordt gemaakt van stijlen die zich decennia eerder al hebben ontwikkeld. Flowers brengt al die stijlen op een fijne manier samen op zijn tweede album.