Leven

Hetzelfde product, maar verschillende prijzen en merken

17-06-2015 13:52

Iedereen weet wel dat huismerkproducten uit de supermarkt gewoon uit dezelfde fabrieken komen als A-merkproducten. Dat dit met make-up (en huidverzorging) ook zo werkt, is vaak minder merkbaar. Maar HA ik heb eindelijk bewijs!

Ik heb al eerder een productreview geschreven over de Beyu Lip Biggies en daar was ik zeer over te spreken. Toen kwam ik op een gegeven moment in Kruidvat en ik zag van Catrice precies dezelfde producten liggen alleen die van Catrice heten Pure Shine Color Lip Balms. Ik dacht eerst dat ik het me had verbeeld, dus kocht ik er ook eentje van Catrice om ze te vergelijken!
colorbalm
Foto-07-02-15-19-36-11
Ze hebben allebei exact dezelfde verpakking, alleen de productomschrijving is anders. Lip Biggie werd omschreven als een Color Toucher en de Pure Shine als een Color Lipbalm. De letters zijn ook allemaal zilverkleurig, de dop is een draaidop en de producten hebben precies dezelfde geur en geven een soortgelijk product af. Alleen heb ik een andere kleur gekozen van Catrice, anders zou ik namelijk precies twee dezelfde producten hebben (zonde toch?). Maar van Catrice hadden ze ook exact dezelfde kleuren als bij Beyu.

Wat zijn de verschillen?

Het eerste en grootste verschil is de prijs! De versie van Beyu kost  €10 en die van Catrice kost precies de helft €4,99. Daarnaast is er nog een ander verschil. Het ene merk heeft een groter kleurenassortiment dan de ander. Catrice heeft 7 verschillende kleuren in het assortiment dat zijn deze:

Schermafdruk 2015-06-17 11.37.12

En Beyu heeft 12 verschillende tinten, namelijk deze:
Schermafdruk-2015-02-08-14.22.21
Als je goed kijkt, zie je dat veel kleuren overeenkomen.
Schermafdruk-2015-06-17-11.37.12
Een ander verschil is dat de lipproducten van Beyu gesealed in plastic zitten, dit vind ik een grote plus omdat je dan zeker weet dat nog niemand anders het product heeft gebruikt. Bij Kruidvat weet je eigenlijk nooit of de lipstick nog nooit is gebruikt… Echt behoorlijk ranzig als je er goed over nadenkt. Ik check lipsticks daarom ook altijd voordat ik ze koop.

Waar is dan het ene product zoveel duurder dan het andere?

Dit heeft alles te maken met de winkel waar het product verkocht wordt. Douglas is een veel luxer concept dan Kruidvat. Beyu is een eigen merk van Douglas, daardoor liggen de prijzen en marges veel hoger. Het marketingbudget is ook veel hoger, daardoor kunnen ze producten duurder verkopen. Catrice is echt een budgetmake-upmerk, daar liggen de prijzen en marges anders en geven ze minder geld uit aan marketing.

Wel stom eigenlijk dat Douglas dan producten verkoopt die zo ongelooflijk obvious ook bij Kruidvat onder een ander merk te koop zijn.

Heb jij ook wel eens make-upproducten gekocht die ergens anders onder een ander merk verkocht werden en ook een totaal andere prijs hadden? Laat het me weten! Ik ben super benieuwd!