BMW bestaat honderd jaar

02-01-2016 10:29

BMW, ’s werelds grootste fabrikant van luxeauto’s, viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan. Reden tot feest is er genoeg want het concern uit München rekent op nieuwe recordresultaten op het gebied van winst, verkoop en omzet. Maar niet alles ging geweldig.

De eurlog

BMW, voluit Bayerische Motoren Werke, werd in maart 1916 opgericht. Het bedrijf was toen nog een fabrikant van vliegtuigmotoren. Pas zo’n twaalf jaar later begon BMW als autofabrikant. Volgens ANP kreeg het bedrijf al snel de naam als bouwer van zeer geavanceerde sportauto’s. Maar dat is niet zo. Pas vanaf de jaren zeventig (misschien de late jaren zestig) blijkt dat BMW excelleert als bouwer van snelle, goedgebouwde en dynamisch legendarische sportsedans.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverde BMW auto’s en motoren aan de Luftwaffe en de Wehrmacht. Net als bij andere Duitse autofabrikanten werden toen duizenden dwangarbeiders uitgebuit in de fabrieken van BMW.

Design en schizofrenie

Het huidige succes van BMW is voor een belangrijk deel te danken aan de Nederlandse ontwerper Adrian van Hooydonk. Hij staat sinds 2009 aan het hoofd van de designafdeling van het concern. Zijn voorganger was de controversiële Chris Bangle. In de tijd van Bangle en Van Hooydonk ging het BMW voor de wind, maar het was ook de tijd waarin BMW een gespleten persoonlijkheid kreeg.

De nadruk kwam steeds meer te liggen op SUV’s uit de X-serie. Dat resulteerde in de huidige situatie waarin BMW de zeer onindrukwekkende X3 (en X5) produceert op hetzelfde moment als de M3 en M5. Dit werd ooit treffend uitgedrukt door Jeremy Clarkson toen hij zei: “BMW are making many great cars at the moment. All of which make the X3 look like the village idiot in a family of geniuses.”

En niet alleen wat betreft rijeigenschappen is een gespleten persoonlijkheid ontstaan, maar ook in design. De Z4 benadert De Idee Sportwagen, terwijl de 3-serie sedan wel erg non-descript is.

Verkooprecord

Naar verwachting breekt BMW over 2015 een nieuw verkooprecord van meer dan 2 miljoen auto’s wereldwijd. Mede door sterke vraag uit China waar de wagens als statussymbool gelden. Ook de motorfietsendivisie BMW Motorrad doet goede zaken. In Nederland is het merk marktleider met een aandeel van bijna 16 procent in de totale verkoop van motoren.

ANP/TPO

 

Like de TPO-Chroom pagina op Facebook voor de mooiste BMW-foto’s in je timeline!