Leven

Zo weinig geeft de Nederlander om Dieselgate

24-03-2016 09:14

Volkswagen is Mercedes gepasseerd als populairste importmerk van tweedehands auto’s. Vijf jaar geleden was Mercedes-Benz nog de meest ingevoerde occasion, maar die fabrikant staat nu op plek twee. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag.

Van Volkswagen, dat in september verzeild raakte in een groot dieselschandaal, werden in 2015 in totaal 22.600 wagens ingevoerd. Dat is 88 procent meer dan in 2010. Het aantal geïmporteerde tweedehands Mercedessen lag vorig jaar met ongeveer 10.000 juist een derde lager dan vijf jaar terug.

Deutschland über Alles

Volgens het CBS werden in 2010 nog relatief veel oude Mercedessen het land binnengehaald, van gemiddeld zestien jaar oud. Dat is nu veel minder het geval, waarschijnlijk als gevolg van de aangescherpte wegenbelasting voor oldtimers. Vorig jaar was de gemiddelde importauto van het merk rond de zeven jaar oud.

De invoer van tweedehands personenauto’s is de afgelopen vijf jaar alles bij elkaar met bijna 60 procent toegenomen, tot bijna 148.000 wagens in 2015. In de top 10 populairste importmerken staan naast Volkswagen en Mercedes nog drie Duitse merken: Audi, Opel en BMW. De Japanse autobouwer Toyota is op nummer drie het eerste niet-Duitse fabrikant. Vorig jaar werden in Nederland overigens 1,9 miljoen occasions verkocht.

De meeste gebruikte importauto’s rijden op benzine. Benzinewagens waren vorig jaar goed voor ongeveer 70 procent van de totale import. Het aantal hybride of elektrische auto’s bedroeg 5300. Vijf jaar geleden waren dit er nog een kleine 600.

Hè, Dieselgate?

Ok, dus in september vorig jaar komt Dieselgate aan het licht. En in datzelfde jaar stijgt de import van tweedehands Volkswagens met 88 procent. Het grootste gedeelte van de import bestaat uit benzine-wagens, maar dat is het punt niet. Gezien de hele affaire is iedere geïmporteerde diesel überhaupt een wonder.

Het lijkt ons onwaarschijnlijk dat in die laatste drie maanden geen enkele VW meer over de grens kwam; de import ging gewoon vrolijk door. We say again: Dieselgate is alleen interessant voor de milieulobby en politici. De Nederlandse consument hoort al zo lang dat-ie aan werkelijk alles doodgaat dat-ie denkt dat het allemaal wel meevalt en rijdt vrolijk in een Volkswagen rond.

Dat is overigens dubbel ironisch, want de gunstige fiscale regelingen voor oldtimers werden mede afgeschaft vanwege angstverhalen over hoe verschrikkelijk vervuilend de oude getrouwen waren. Wij zitten even op mobile.de.

ANP/TPO