Leven

Review: Ford Mondeo Vignale

04-04-2016 16:57

Ford heeft de Mondeo nu premium verpakt in een extra deftige Vignale-versie. Er zit nog net geen privé-butler bij, maar veel scheelt het niet, zo ondekte TPO.

Hoe hard zou je nog werken, als je je baas dagelijks aan ziet komen rijden in een über-kapitalistische S-klasse? Om over de gunfactor – bijna de meest cruciale commodity in het economisch verkeer – nog te zwijgen.

FordVignale2015_Rome_3786 (2)

Brevet van integriteit

Echter, wat als diezelfde directeur ’s ochtends een Ford Mondeo in zijn persoonlijke vak zet? Dan zou je aangenaam verrast zijn en hem nooit verdenken van graaien. Sterker: je zou het gevoel hebben, dat hij ook voor jóu werkt, in plaats van andersom. Uiteraard berijdt deze CEO dan geen Mondeo-instappertje, maar ééntje met de dikste motor, het meeste (zit)comfort en de nieuwste high-tech-snufjes. Toch gun je die hem, want met zo’n Mondeo-badge heeft hij zijn oer-Hollandsche brevet van integreteit afgeleverd. En dit zou dus een ideale doelgroep kunnen zijn, waaraan Ford de nieuwe Mondeo Vignale kan gaan slijten.

FordVignale2015_Rome_12 (2)

De Vignale is namelijk een extra chique editie, waarmee Ford het topsegment op kiene wijze probeert te penetreren. Premium, zonder te patseren en vooral: zonder pretenties. Bovendien heeft het wereldmerk goed door dat het consumentengedrag nu drastisch kantelt. De modale spendeer-middenweg bestaat nauwelijks meer, tegenwoordig willen we onze producten basic en op budget, of juist extra luxe. Vooral die laatstgenoemde doelgroep zal zich thuisvoelen in de Vignale, die er als sedan, vijfdeurs en zelfs als station is. Kom, daar maar eens om bij de Audi A8, of de BMW 7-serie…

Turbo is je beste vriend

De motor aan boord is natuurlijk een potente linkerbaan-player. Je kan hier opteren voor twee diesels (een 2.0 TDCi met 180PK of 210 PK) en een 240 PK sterke 2.0 EcoBoost benzine-krachtbron. Alle motorvariaties zijn voorzien van een powershift, oftewel Ford’s trademark 6-traps automaat. Het zoeft heerlijk, maar dat deed de gemiddelde Mondeo – sowieso een geslaagd model – ook al. Er is trouwens – en dan ben je helemaal maatschappelijk verantwoord – een hybride-Vignale te bestellen met een verdienstelijk systeemvermogen van 187 PK.

FordVignale015_Rome_0945 (2)

Tijdens het rijden, merkten wij, is de turbo altijd je grote vriend. Druk het gaspedaal in en het is bijna snelheid op bestelling: instant-speed. Verwar dit evenwel niet met ordinair op –of wegtrekken. De acceleratie is lekker lineair, dus gelijkmatig en beschaafd. Dat Ford van subtiel stealth houdt, blijkt ook uit het exterieur, dat op accenten verschilt van het moederschip. De Vignale kent iets glimmender laksoorten, upmarket velgen en een onvermijdelijk Vignale-logootje, maar daar blijft het bij.

Fluisterstil met eigen hotline

In het kader van de verborgen rijkdom-strategie zijn de rianterieën meer binnenin te vinden. Beetje een gimmick zijn de luchtkussentjes op de leren stoelen. In theorie zou dat lekkerder moeten zitten, maar in de praktijk is dat voor langere mensen (en die hebben we best veel hier in Nederland) toch weerbarstiger. Geen ramp, maar even wennen. Wat acuut opvalt is de zinderende stilte in het interieur, zelfs al dieselend en bij semi-clandestiene snelheden. Het is alsof je in het vliegtuig zo’n Bose-koptelefoon met noise-cancellation op hebt. Welnu, ongeveer hetzelfde systeem zit bij de Vignale in de speakers, waardoor het in druk toeterend stadsverkeer lijkt alsof je in een parallel zen-universum verkeert.

FordVignale_Mondeo_Wagon_03 (2)

De Vignale met al z’n gedistingeerde toeters en bellen wordt nog net niet handgemaakt, maar in de fabriek zijn per auto wel zes extra gespecialiseerde ambachtslieden belast met een extra kwaliteitsbewaking, wat de afwerking zichtbaar ten goede komt. Mocht je nu ééntje aan willen schaffen, dan heeft de dealer apart voor de Vignale een eigen high-end Umfeld, zodat je niet met de tweedehands Ka-koper verplicht automatenkoffie hoeft te drinken. Net als Lexus biedt Ford haar Vignale-klanten nu een zeer tijdsbesparende haal –en brengservice voor de onderhoudsintervallen in de garage. Na aanschaf krijgt u ook het nummer van een hulplijntje voor alle prangende en niet-prangende vragen over de Vignale, mocht u er zelf via de Vignale-app (ja, die is er ook) niet uitkomen. Dat Ford vertrouwen heeft in het Vignale-format mag blijken uit het feit dat de lijn straks wordt uitgebreid met andere modellen als de S-Max, de Kuga en de nieuwe Edge. Misschien iets voor een nieuw kabinet straks?

FordVignale015_Rome_0986 (2)