De eigen geschiedenis van de vloek op Scheveningen

12-09-2016 18:59

Er heerst een vloek op het eiland Vlook, een eiland bij Scheveningen. Van de ooit zo bloeiende scheepswerf is niets meer over. Het gaat mis in 1894, waar ook de Schevenings Volksopera’s verhaal De Vloek op Scheveningen begint.

Nog voor de Volksopera draaide, is deze al met succes twee extra dagen verlengd. Het stuk draait in het Zuiderstrandtheater en is geschreven door Sjaak Bral (Marcel van der Heijden). Bral heeft een aantal gebeurtenissen van het schiereiland Vlook geheel naar zijn eigen hand gezet en daar een verhaal van gemaakt door het verleden, heden en de toekomst springt. De vroegere scheepswerf, het krakerspand en de eventuele toekomst vol windmolens.

Opera

Hoofdrollen zijn niet alleen weggelegd voor Bral zelf, maar ook Ernst Daniel Smid en Miranda van Kralingen spelen een grote rol. Inderdaad: operazangers. De Vloek op Scheveningen is een musical met muziek die is gebaseerd op bekende en minder bekende opera-, en musicalmuziek geschreven. Zo kan de kijker muziek van Giuseppe Verdi en Pietro Mascagni verwachten, maar ook Ramses Shaffy komt voorbij.

De Vloek op Scheveningen is een enorme productie, er staan soms 150 mensen op het podium. En met een enorme productie kan er veel misgaan. Toch lijkt er aan alles gedacht en is elk detail ingestudeerd. Zelfs als het enorme koor verschillend gekleurde vlaggetjes staat te zwaaien, is het gelijkmatig verdeeld zonder dat het ingestudeerd lijkt.

Grappen

Het verhaal is door wat inside jokes vooral herkenbaar voor mensen uit de omgeving, maar zit ook bomvol grappen die iedereen snapt. (“Ik ben op zoek naar Arie!” “Welke? Vrolijk? Kuijper? Boomsma?” of “Laura, leuke naam voor een zeilmeisje”). De grappen zijn perfect getimed. Ook steekt Bral flink de draak met zowel politiek als krakers en actuele zaken.

De Vloek op Scheveningen is een heerlijke volksopera, die voor de Scheveningers misschien net wat leuker is dan voor de niet Scheveningers. Maar ook voor het is het een heerlijk herkenbare musical, met hier en daar een kleine kritische noot die je doet nadenken. Dat ‘ie wegens succes is verlengd, is zo gek nog niet. Alleen al om het fantastische koor en het Residentie Orkest.