Recensie: La La Land is het enige goede wat 2016 bracht

17-12-2016 16:11

Volgende week gaat de langverwachte musical-film La La Land in Nederland in première. Gisteravond was de film al te zien tijdens de voorpremière in de Filmhallen in Amsterdam. La La Land vertelt het liefdesverhaal tussen aspirant actrice Mia (Emma Stone) en gepassioneerd jazzpianist Sebastian (Ryan Gosling) tegen de kenmerkende achtergrond van Los Angeles. Met zijn 31 jaar verpakt regisseur Damien Chazelle dromen en doelen die zo tekenend zijn voor de huidige generatie dertigers in een musical vol met Hollywood clichés. Hij weet daarbij precies de juiste snaar te raken.

Met musical-film La La Land kent Chazelle duidelijk geen angst en zet hij een ontwapenend, romantisch en eerlijk eerbetoon neer aan klassiekers als Woody Allen’s Everyone Says I Love You en knipoogt hierbij zelfs naar Mary Poppins. Waar hij enerzijds refereert aan verschillende grote werken drijft hij ook op liefdevolle wijze de spot met Hollywood en het leven in Los Angeles.

‘Met een simpele verhaallijn langs alle grote thema’s’

Een liefdesverhaal tussen twee ambitieuze maar schijnbaar kansloze artiesten die uit elkaar gedreven worden door hun dromen, in de vorm van een musical, het lijkt misschien op het eerste oog geen recept voor een film die je direct in je hart raakt. Toch is niets minder waar. Het lukt Chazelle om met een simpele verhaallijn langs alle grote thema’s te wandelen die op papier onmogelijk lijken om in deze tijd nog aan te spreken. Omdat de musical op charmante, luchtige manier is opgebouwd overvalt je ongetwijfeld de herkenning die je vindt in de jonge personages. La La Land gaat over jou. En over mij. Chazelle kijkt met La La Land direct door je heen omdat ook jij op zoek bent naar het lef en de ruimte om je hart te volgen en je dromen na te jagen.

De kwaliteit van deze film is op geen enkele wijze te ontkennen

Hoewel Stone en Gosling al vaker samen op het doek verschenen (Crazy, Stupid, Love; 2011 en Gangster Squad; 2013) geven ze elkaar in La La Land alle ruimte. Vele noemen dit Stone’s beste rol tot nu toe en het lukt ook Gosling weer om het ideaalbeeld van een droomvriend te vertolken. Het snelle ritme van de musical en het meeslepende camerawerk laat je soms duizelen. De film sleepte dan ook alvast zeven Golden Globe nominaties binnen, waaronder voor Beste Film, Beste Acteur, Beste Actrice en Beste Scenario. Hoewel het voor sommigen al meer dan duidelijk is, is het wachten op januari, wanneer de nominaties voor de Oscars bekend worden gemaakt.

Het is moeilijk om exact te omschrijven wat La La Land zo goed maakt. Maar de kwaliteit van deze film is op geen enkele wijze te ontkennen, hoe groot je hekel aan romantiek en musical ook is.