Recensie

Recensie – Volkswagen arty Arteon: zeker geen doe-maar-normaal-feel

03-07-2017 15:51

Volkswagen heeft een doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg-feel. Tot nu! Want het merk komt nu met de Arteon, een vrij gewaagde vijfdeurs-coupé, die bovendien from scratch is ontworpen.

De Arteon is zeker geen Passat op een sportdieet, maar een bolide, waarbij de ontwerpers als leidraad doodleuk 19-inch-velgen namen. Noem dat gerust pre-pimpen. Oké, de Arteon is officieel de opvolger van de half-gelukte Passat CC, maar daar houdt elke vergelijking op. Deze atletische GT kreeg bijvoorbeeld een geheel eigen platform, dat ook iets langer is dan zijn lease-broer. In Wolfsburg maakten ze daarbij gelijk dankbaar van de gelegenheid gebruik om de Arteon een pronte kont als een bijzettafeltje te geven. Het staat de auto zowel robuust als sexy en – letterlijk – mooi meegenomen is dat de bagageruimte nu ook lekker groot is. Achterin kan je daardoor ook gerust alle drie de lifestyle-versies van Arie Boomsma meenemen.

Appetijtelijke vormen

Trouwens, de Arteon ziet er net zo gespierd uit als onze Arie. Met name dankzij de vier geknepen haviksogen als koplampen en die haaienbek met geprononceerde horizontale lijnen, die een prelude zijn op VW’s nieuwe huisstijl. Die appetijtelijke vormen mogen de Arteon dan een hate-it-or-love-it-connotatie geven, als je hem in metallic goud (al heet het officieel Kurkoma Yellow) bestelt, bezit je helemaal ballen, want op verjaardagen zal je salvo’s aan commentaar moeten pareren. Boeiuh. Binnenin bezit de Arteon wel een bijna 1 op 1-Passat-dashboard, maar ach, what’s not to like aan de cleane outline en al die oplichtende digitale meters en klokken.

Verslavend

Sowieso is de Arteon flink ‘ver-hightech-t’. Als eerste Volkswagen-model ever, is hij uitgerust met een semi-autonome rij-modus, die wordt gevoed door de navigatie. Zegt de navigatie dat je 50 mag rijden, dan doet ie dat, al checkt ie met z’n camera voor zekerheid ook even of er een bevestigend bordje langs de weg staat. Dreig je door suffigheid een afslag te missen, dan remt de Arteon automatisch af. Het went snel en werkt bijna verslavend, dit voorland van autonoom rijden. Uiteraard, lekker rondblaffen kan ook. Neem dan de vette 280 PK-versie, die op het asfalt kan uitschieten als een stiletto in een Sisha-tent. Met de Arteon geeft VW een meer dan vette premium knipoog naar Audi en BMW.

Greatest hits


Deze merken hebben ook ranke vierdeurs-coupé op de markt, waaraan VW zich wil meten. Overigens moeten ze dan eerst Kia (met de Stinger) en Opel (met de Insignia Grand Sport) nog even rechts inhalen. Ook zij doen een gooi naar de sportieve, doch praktisch ingestelde (zakelijk) rijder met een zwak voor esthetiek. In het recente verleden bracht VW vaker gewaagde modellen uit. Zoals de Phaeton, die ondanks zijn riante Bentley-DNA flopte. Of de kleine opdonder, de Sirocco, die je eigenlijk nauwelijks in het wild ziet. Mensen hebben dan net als bij U2, toch liever de Greatest Hits, in plaats van de conceptuele probeersels. Dus gaat de Arteon het redden? Ja, deze wel! Beschouw de Arteon als karakter-acteur Bill Nighy (o.a. de rockster in Love Actually). Hij ziet er tegelijk excentriek en degelijk uit, straalt zelfvertrouwen uit, maar ergens eronder sluimert een gezonde manie. VW de gekstúh? Jij zegt het.