Recensie

Recensie – Nissan Qashqai: vernieuwde middenklasse-darling

28-09-2017 16:08

De Nissan Qashqai blijft ongezien de favoriete mobiel van Jan twee keer modaal. Met de gerevitaliseerde versie gaan de Japanners deze status vast consolideren.

Een Qashqai koop je niet om te laten zien dat je de bink bent. Een Qashqai koop je om te laten zien dat je burgerlijk relaxed bent. En bestaat er een hoger doel voor de Nederlander? Een nieuwe Qashqai vertelt je biotoop dat je gemakkelijk deze puike nieuwe bak kan betalen, maar dat je je kinderen daarnaast ook nog iets wil nalaten. Knap dat je, zoals Nissan met de Qashqai, zoveel modaalplusgeluk (wees eerlijk: wat is daar mis mee?) kan vertalen in een design. Geloof ons, het is easy om een sportauto/hypercar te schetsen. Dan kan je stilistisch zonder enige beperkingen vol op het orgel, om er vervolgens doodleuk een 5.2 liter V10 in te hangen. De nieuwe Quashqai moet echter degelijkheid uitstralen, zonder boring te zijn. Hij moet kwiek voortbewegen, maar daarbij veel pompen lachend overslaan. Hij dient charisma te hebben, maar gematigd aangeslagen te worden bij de wegenbelasting en zakenpartners moet duidelijk worden dat de berijder heus een dealmaker is.

Douze Points

Welnu, wij geven deze Qashqai alvast douze points vanwege die balans in het ontwerp, waarbij de designers via de nieuwe gestroomlijnde voorkant, kittige kijkers en gefacelifte neus laten zien dat ze ook tussen de lijntjes door kunnen tekenen. Applaus is er eveneens voor het sterk verbeterde rijgedrag, zo merkten wij op ons testparcours rondom Wenen. Met name omdat de veerpoten en de schokdempers opnieuw zijn afgesteld. Hobbeltjes en kuiltjes worden comfortabel weggefilterd, dat geldt overigens ook voor het rumoer buiten, want de geluidsisolatie is ook even meegepakt. De ingenieurs uit Nippon handhaafden twee fijne motoren: een 1.6-liter DIG-T viercilinder benzinemotor (met turbo) van 163 PK en een 1.6-liter viercilinder turbodiesel met 130 pk. Allebei voorzien van een zesbak. Mensen, die van soepel doorrijden houden, adviseren wij overigens de benzine-versie: die is smeuïger.

Kietelen


Binnenin is deze ‘Godfather der Crossovers’ (volgens Nissan) ook gekieteld. Hij voelt aangenaam ruimer en de materialen (onder andere bij het dashboard) hebben een premium look & feel. Een handig USP blijken de extra luxe stoelen in de Tekna+ versie met nappa-leer. Jezelf helemaal verwennen kan ook nog met een BOSE audiosysteem met acht blazende speakers. Hoe een doodnormale auto ook even gek kan doen. Voor extra veiligheid zorgt het Intelligent Emergency Braking-systeem, dat ook in voetgangersherkenning voorziet. Steekt zo’n anarchist over, dan remt de Qashqai automatisch. Trouwens, voor volgend jaar staat een semi-autonoom rijprogramma op de rol. Met de Qashqai koop je een boel ruimte, praktische inzetbaarheid, met enige high-tech toeters bovendien, voor een fidele prijs, want je stapt al hóóg in voor 26.390 euro.