Recensie

Recensie – Opel Crossland X: net zo fraai geboetseerd als Anouk

10-10-2017 15:00

Een Crossover voor kittige vrouwen? Welnu, we found her: de nieuwe Opel Crossland X. Overigens ook prima geschikt voor mannen.

Want mannen kunnen de stoere Crossland X gewoon met droge ogen aanschaffen, maar in een maatschappij waarin vrouwen vaker wel dan niet véél meer verdienen dan mannen en waar in de medische en juridische sectoren vrouwen meer dan vijftig procent van de sleutelposities bemensen, is er een schaarste aan, eh, charismatische auto’s voor vrouwen. Leuk, hoor, zo’n Kia Picanto, zo’n Nissan Micra, of zo’n Fiat 500. Ze zijn helaas zo stigmatiserend dámes-achtig. Dus rij maar voor, deze Opel Crossland X, die net zo fraai geboetseerd is als Anouk, maar wel met die kom-maar-op-attitude. Nu kunnen we de slinger maken, dat de Haagse zangeres met gemak haar diverse kinderschare in deze Duitser kan vervoeren… En ja, dat gaan wij ook zeker doen, want als officieus opvolger van de Meriva beschikt de crossland over zeeën van ruimte, zeker qua hoogte. Handig is de achterbank, die naar achteren te schuiven is. Voor de achterpassagiers ontstaat dan een limo-eske ruimte.

Meer dan 400 liter aan bagage

Daarbij hapt ie gemakkelijk meer dan 400 liter bagage weg. Dus blikvoer voel je je totaal niet. Voor vrouwen zijn motoren niet echt een aankoopprikkel (want dat is design, ook voor elkaar bij de Opel) en dat is hier best jammer. Als prelude op de fusie met Peugeot bestelde de oud GM-telg namelijk een trits fijne krachtbronnen uit het PSA-magazijn, zowel benzine –als dieselmotoren. Die eerste reeks zal de vrouwelijke voorkeur hebben. Zeker de 1.2 driecilinder met 110 PK voldoet uitstekend, merkten wij in de prachtige omgeving even boven Venetië. Heel fijn: de motor is trillingvrij (geen grappen) en opvallend stil. Navigatie, muziekje en het sociale netwerk kan je ondertussen bestieren via Android Auto of Apple Carplay. Deze nieuwe Opel Crossland X is wellicht het vrolijkste voertuig nu leverbaar. Verder rijdt hij met dat kekke onderstel zo smooth en stabiel als een BMW 7-serie van tien jaar terug. Premium-cruisen dus voor een concurrerend prijskaartje (de stickerprijs is net onder de 20 mille). De powervrouw rijdt stiekem in een directiewagen.

Premium Goodies

Sowieso heeft Opel er een handje van om de lager gesegmenteerde wagens uit te rusten met premium-goodies, uitgezonderd dan de witgehandschoende chauffeur. In de Crossland X kan je – tegen een meerpijs, dat spreekt – bijvoorbeeld een JSF-achtige headup-display aantreffen, alsmede een Lane Departure Warning-systeem (standaard overigens) en LED-koplampen met – hoe handig – een automatische groot licht-systeem. Amsterdammertjes kop je nooit meer omver, dankzij de groothoek achteruitrijcamera en nu met de r in de maanden, is de stoel –en stuurverwarming errug lekker. Trouwens, datzelfde stuur manoeuvreert vrij fijnzinnig door het Italiaanse stadsverkeer. La Dolce Vita in een Duitse kruiser, als dat niet crossover is. En nee, als mannetjesdier hoef je niet te crossdressen voor deze Opel. Jou/ons staat ie ook goed.