Recensie – Need for Speed Payback: Zowaar de beste Need for Speed in tijden

15-12-2017 13:03

Need for Speed Payback is al een poosje uit en kreeg bij release de wind van voren. Niet omdat het racen niet leuk zou zijn, maar vanwege zijn gebruik van lootboxes, of zoals Need for Speed ze noemt: Speed Cards. Na iedere gewonnen race kun je kiezen uit drie kaartjes die ‘iets’ doen met de eigenschappen van je auto. Eigen keuze in het aanpassen van je wagen werd dus ingewisseld voor een gok-element.

Op zich geen nieuw idee, ook niet voor het race-genre (Ubisofts The Crew deed het eerder). Wat zo problematisch was, was dat de kaarten zó weinig voordeel gaven dat er een keuze gemaakt moest worden: grinden (urenlang races herstarten) óf met echt geld betere kaarten kopen. Precies deze duivelse keuze maakte het dat de gaming-pers het afschoot.

Vrijgeviger

In reactie op die kritiek is er er nu een patch uitgerold. Speed Cards zijn er nog steeds maar geven nu veel betere boosts en daarnaast is het spel veel vrijgeviger geworden in het uitdelen van experience. Al wilde ik het spel graag blijven haten om zijn lootbox progressie-systeem, moet ik toegeven dat de patch veel goed maakt.

De verleiding extra geld neer te leggen is nu niet meer aanwezig en progressie verloopt netjes zoals in iedere andere full-price game. Met die blokkade verwijderd – de vieze nasmaak van gretigheid weggespoeld – kan er nu met andere ogen naar gekeken worden. En dan blijkt het zowaar de beste Need for Speed in tijden.

Terugdenken aan de hoogtijdagen

Voordat ik zijn kwaliteiten ga bezingen nog even dit. Payback bevat een plotje over een stelletje opgeschoten twintigers die de hele dag in supersnelle auto’s racen en wraak moeten nemen op een of andere rivaal. Verhaallijnen in dit soort games worstelen wel vaker met logica, maar dat is niet het vervelendste aan het ‘narratieve’ aspect. Alle personages hier zijn onuitstaanbare coole wisecracks die hun bek maar niet kunnen houden, ook niet tijdens het racen. Ga thee zetten tijdens de tussenfilms en zet de in-game dialogen uit dus.

Nu het goede. Na jaren worstelen met de vraag hoe de auto’s in Need for Speed zich nou moeten gedragen, hebben de makers eindelijk ergens voor gekozen. Payback is een pure arcade-racer geworden. Driften is weer helemaal terug en voelt beter dan ooit. Auto’s hebben gewicht en zijn gelijktijdig zo wendbaar als in Burnout. Races op zowel asfalt als off-road zijn door deze nieuwe besturing weer enerverende ervaringen geworden die doen terugdenken aan de hoogtijdagen van de serie. Zo zal het jammer genoeg alleen niet herinnerd worden. Need for Speed Payback mag zijn leven hebben gebeterd, de recensies blijven staan. Het internet vergeet niets en kijkt zelden terug. Een moderne tragedie.

Need For Speed: Payback, Ghost Games, PC (Windows) / PlayStation 4 / Xbox One

Eindscore: 4 uit 5