Recensie – Pinball Fx3: Ook filmliefhebbers kunnen het hart ophalen

16-12-2017 14:57

De flippersimulaties van Zen Studios gelden sinds jaar en dag als het beste wat er te halen valt op digitaal flippergebied. Met levensecht ogende kasten en een enorme variatie aan beschikbare tafels geeft de Pinball FX-serie andere ontwikkelaars het nakijken. Het enige waar Zen Studios met de release van Pinball FX3 tegenop hoefde te boksen was de indrukwekkende reputatie van hun eigen franchise. Met het recente verschijnen van deel drie in de serie hoefde er maar één vraag beantwoord te worden: is dit nieuwe deel beter dan zijn voorgangers?

Als je bedenkt dat ontwikkelaar Zen Studios al dichtbij de perfectie kwam met hun eerdere flippergames, dan kun je je afvragen hoe je een nagenoeg volmaakte game nóg beter kunt maken. Het antwoord hierop is: voeg een hele hoop extra speelmogelijkheden toe, zorg ervoor dat oude kasten er een stuk beter uit gaan zien en bied al deze verbeteringen gratis aan.

Upgrades verdienen

Naast de standaard speelmodi heb je in Pinball FX3 de mogelijkheid om upgrades te verdienen in elke kast. Zo kun je bijvoorbeeld je combotimer verlengen of de scores van je skillshots verhogen. Deze upgrades zijn natuurlijk optioneel, dus puristen kunnen zich nog steeds uitleven met de ‘klassieke’ speelmodi. Het maakt een lekker potje flipperen stukken veelzijdiger dan voorheen.

Ook de multiplayermodus is flink uitgebreid. Naast het wedijveren met andere gamers om de beste score kun je nu deelnemen aan zogeheten ‘League matches’ waarbij je de scores van andere spelers binnen een bepaalde tijd moet verbeteren om te stijgen in het klassement. Verder kun je ook je eigen toernooi opzetten, waarbij je zelf de vrijheid hebt om restricties of upgrades te kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld zien wie de beste score behaalt binnen drie minuten op één specifieke tafel.

Je kunt Pinball FX3 dus het beste beschouwen als een soort HD upgrade/remaster van eerder verschenen titels in de serie, waarbij er een hoop fraais aan de formule is toegevoegd.

Tjokvol coole verwijzingen

Een nieuw deel in de serie moet het natuurlijk niet alleen hebben van de mogelijkheid om een hele zwik oude kasten opnieuw te kunnen spelen. Vandaar dat er samen met de release van Pinball FX3 ook een pakket gloednieuwe speeltafels is verschenen. Filmliefhebbers kunnen hun hart ophalen, want ‘Universal Classics Pinball’ bevat drie tafels die zijn gebaseerd op tijdloze klassiekers: Jaws, E.T. en Back To The Future maken hun opwachting in dit eerste pakket. Deze drie tafels zijn specifiek ontworpen voor deel 3 in de serie, wat goed merkbaar is. Elk van de drie tafels zit tjokvol coole verwijzingen naar de drie films. Zo begint de Jaws-tafel in een bepaalde modus heen en weer te zwalken, alsof je op volle zee zit. Ziet er erg cool uit, maar daardoor wordt het gedrag van de bal in het spel erg onvoorspelbaar. Krijg je in ‘Back To The Future’ de multiball-modus, dan laten alle ballen op de speeltafel hetzelfde vuurspoor achter als de DeLorean in de film deed. Enige minpuntje van deze tafels? De stemmen die zijn gebruikt zijn niet afkomstig uit de films, maar dat maakt het speelplezier er niet minder om

Zo goed als volledige terugwaartse compatibiliteit, een sloot aan nieuwe extra’s, graphics die er bijna beter uitzien dan een echte pinballmachine en een grote variëteit aan supercoole gelicenseerde flipperkasten. Mocht er nog twijfel bestaan: Pinball FX3 is de perfecte flippergame.

Als je na alles nóg niet bent overtuigd van de absolute noodzaak om Pinball FX3 per direct in je downloadrij te gooien, dan helpt dit wellicht: ter ere van het tienjarig bestaan van de Pinball FX-franchise biedt ontwikkelaar Zen Studios momenteel een pakket met twee gloednieuwe speelkasten aan: ‘Son Of Zeus’ en ‘Adventure Land’.

Voor dit uitbreidingspakket betaal je normaal gezien een euro of vijf, maar wie snel is haalt deze twee tafels tijdelijk binnen voor helemaal nietsch. Gratis dus. Haast je, want na 19 december verloopt dit aanbod!

Pinball FX3 / Zen Studios/ Xbox One, PS4, Switch, PC

Eindoordeel: 5 uit 5