Recensie

Nieuwe Volvo XC40: sensuele, sexy en reteslimme SuperTrooper

08-01-2018 11:26

De nieuwe Volvo XC40 is alles wat de gemiddelde premium-crossover SUV niét is: bescheiden, beschaafd en beleefd. Om met Björn & Benny te spreken: het is een SuperTrooper. Deze sterk vergrote XC40 (zeker visueel tenminste) is dan ook niet bedoeld om visuele en akoestische geurvlaggen op de parketvloer, avocado -en bakfiets-reservaten los te laten. De lijnen zijn eerder sensueel dan agressief en zijn verschijning blijkt niet gretig, edoch ravissant. Dat een Volvo veilig is, weten wij al sinds het merk de driepuntsgordel introduceerde. Volvo communiceert het bijna niet meer, al leggen ze wel de visie (claim?) neer dat over twee jaar niemand meer in een nieuwe Volvo kan verongelukken.

Veiligste plek in het universum

De cabine van de XC40 is dan ook, op Fort Knox en Geert Wilders’ verblijfplaats na, de veiligste plek in het universum. Ook al zou je dat dolgraag willen: crashen is geen optie. De bolide is opgetuigd met camera’s, radars en lasers die je tussen de lijntjes houden en je met piepjes en lampjes waarschuwen voor gevaar. En als je toch niet luisteren wil, dan remt ie en ontwijkt de Zweed die boom/tegenligger/schoolklas/egel/bontkraag/ex-minnaar gewoon autonoom. Een diehard, die altijd koersvast blijft. Niet onbelangrijk, maar toch vinden ze dat bij Volvo kennelijk ondergeschikt aan de opberg-functies. Want tijdens de testritten in Barcelona waren ze daar het meest trots op.

Rijdende Billy

Zie deze XC40 vooral als een rijdende IKEA-Billy, waar je al je troep handig kwijt kan. We signaleerden een aantal handige gleuven voor parkeer –en creditkaarten (sommige ook verstopt), een schuiflade onder de stoel voor je laptop (bijvoorbeeld) en portiervakken, groot genoeg voor een (hand)tas en die pumps waar je toch niet mee kan rijden. Heel 2018 (en verdúr…) is ook de app, die carsharing binnen je familie en vriendenkring mogelijk maakt en waarmee je ook via je smartphone de auto kan ontgrendelen en aantrappen. Het halen en brengen van de sleutel is net zo archaïsch geworden als de Top 2000. Je buren zullen de nieuwe in-car-delivery-service, waarbij de pakketbezorger je Zalando-meuk in de achterbak stasht,  verder ook kunnen waarderen.

Premium

Het enige nadeel – voor sommige mensen dan – is dat de XC40 vrij premium (want een premium-merk) is geprijsd. Maar zo’n Zweed doet daar gelukkig iets bij je personal branding voor terug. Je distantieert je van de BMW XTC 3, pardon X3, de hoogblonde Mercedessen en de Babyboom-verplaatsende Mazda CX5. We hebben het trouwens nog niet eens over de motoren gehad. Welnu, hij rijdt heerlijk met die D4 en T5 en een hybride-versie komt er nog aan. Als je dus die vanafprijs van 40-mille (op 25 euro na dan) lachend kan telebankieren is deze XC40 game, set and match. Daarvoor terug krijg je een dominante zitpositie, genoeg vermogen en zeeën van slimme ruimte. Belangrijker wellicht: deze cross-over heeft door zijn ingehouden  en amicale vormgeving een hoge gunfactor bij andere weggebruikers, zelfs bij fietsers en voetgangers. Ach, noem deze XC40 voor het gemak maar een Zeeburg-tractortje.