Recensie

Golf Alltrack: nooit bang voor de Russische Beer

16-03-2018 13:50

De Russische Beer blijft maar vanuit het oosten invallen. Maar met de Golf Alltrack hoef je écht niet in paniek te raken bij een pak sneeuw.

De VW Alltrack? Was die er al niet heel lang? Ja, klopt. Alleen niet in Nederland. Vanuit Wolfsburg en ook bij de Nederlandse importeur werden de overlevingskansen van deze bovenmodale 4X4 auto op de hevig gefiscaliseerde Nederlandse markt niet al te hoog ingeschat. Nu het belastingtechnisch weer een wat meer leveled playing field is geworden, acht VW de kust weer veilig om de Alltrack, na een verse facelift, op de Nederlandse markt los te laten. Maar ja, dingen waar ‘volk’ voor staat, zijn stiekem toch niet echt voor het volk, zo ook deze hooggeheupte Golf, die namelijk voor dik 40 mille in de brochure staat. Toch een fors Ons Soort Mensen-bedrag, maar je krijgt er wel sterke motoren bij, zoals een TSI van 180 PK, of een 184 PK sterke TDI. Volkswagen gooit er bovendien een gratis en standaard automaatje bij (de prettige doorontwikkelde DSG) en natuurlijk smoelt ie stoer met z’n skids en wielkastrandjes van kunststof.

Trekauto

De doelgroep is ook duidelijk: mensen die wat te trekken hebben.  Joh, als het moet kan je er een kermisattractie of zeecontainer mee voortslepen. De benzine-versie heeft een trekgewicht van 1500 kilo op kenteken staan, en de dieselbak zelfs 2000 kilo. Wij zijn er bijna! Verder val je op door nou eens niet te kiezen voor een SUV, of cross-over, maar voor een ouderwetse station, pardon, variant in VW-idioom. Het is trouwens tevens de enige carrosserievorm, waarin deze Golf Alltrack leverbaar is. Hoe vaak  de Russische Beren ons landje zullen aanvullen komende lente weten we niet. Maar zelfs als de sneeuw (hopelijk) wegblijft, zullen er slagregens komen. Ook dan hoef je dankzij de evenwichtige vermogensverdeling geen moment nerveus te worden.

Grote laadruimte

Sowieso rijdt ie beter dan menig SUV. Wat ie ook voor heeft op de SUV en zeker de crossover is de grote laadruimte. 1600 liter met de bankjes neer. Die nieuwe grote terrasparasol past er naadloos in en dan kan de klep dicht ook nog. Uiteraard blijft het een Golf. Vooral van binnen. De designers hebben slechts enkele Alltrack-geurvlaggetjes in het interieur achtergelaten, bij de instaplijsten en op de middenconsole. Zijnde een premium-editie krijgt de Alltrack ook VW’s Active Info Display mee. Heel erg asfalt is ook de adaptive cruise control en lane departure control, maar natuurlijk wel handig en waar voor je póen. Daarover gesproken: De bestuurdersstoel beschikt over een verlengbare zitting en ja, massage. Kenners weten dat VW’s uit graniet worden gehouwen en ook deze Alltrack voelt en oogt superdegelijk. Is deze speciale Variant z’n geld waard. Zeker! Al was het maar omdat de inruilwaarde van VW’s altijd hoog blijft. Nou ja, de benzine-versies dan.